Welke plant in de bergen van Madeira?

Gestart door bruijsten, december 23, 2023, 22:01:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruijsten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/248779257/.
1 Plant onbekend - Plantae indet.
datum: 2022-05-16
locatie: Portugal - Madeira

foto's:



e.kneepkens

raadsel, raadsel. Voorlopige suggestie Sonchus leptocephalus, een soort die vlg POWO niet ! op Madeira voorkomt.
Vraag: hoort de houtachtige (?) structuur ad onderkant van foto 2 bij de plant ??
met vriendelijke groet, Emanuel

bruijsten

Hoi Emanuel, dank weer voor het meekijken. Ik had zelf nog niet aan Sonchus leptocephalus gedacht, lijkt er inderdaad wel wat op. Maar de verschillen lijken mij echter toch te groot, dus ik ben bang dat dit het raadsel niet oplost. Die stukken hout horen er volgens mij niet bij, maar durf dat niet met zekerheid te zeggen na ruim anderhalf jaar.
Hartelijke groet, Pieter

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Plantoon

Bupleurum's zijn er in alle maten en gewichten maar dit vind ik een onzedige gedachte ;-)

Rien Ondersteijn

Er is hier nog nooit aanleiding tot onzedige gedachten geweest voor mij .. ;)

Ik moet steeds denken aan Bupleurum omdat ik geen enkele plant ken met zulke langwerpige smalle bladeren.Die verspreid staan en half stengelomvattend .En hij komt voor op Madeira-waarbij ik niet persé wil zeggen dat het déze is
De ondersoort wél op de Canarische eilanden eronder , dus wie weet?
Misschien is de volgende afbeelding van B. salicifolium wat zediger ...?  :angel:
 
https://depositphotos.com/nl/video/bupleurum-salicifolium-is-a-species-of-flowering-plant-in-the-family-apiaceae-121199192.html
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

Als je goed kijkt naar de afb. is te zien dat, met name bovenin, de bladeren vertakt zijn. Opvallend is dat de zijslippen NIET tegenoverstaand zijn. Bij de bladeren lager ad stengel is het meestal niet te zien maar vaak staat het hele blad er niet op. Ik denk dat dat gegeven moet/kan leiden naar een oplossing.
met vriendelijke groet, Emanuel

Rien Ondersteijn

Dat viel me meteen al op en omdat ik dat niet kon rijmen met Bupleurum ben ik naarstig op zoek geweest of er ook Bupleurum voorkomt met [oneven] geveerd blad... [wat bij zowat alle Apiaceae hoort].En dat lukt niet...
Het superlange zittend blad vind ik nog steeds opmerkelijk.
Emanuel : heb jij geen connecties daar?  ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

Geen connectie aldaar/helaas. Voor mij geen Apiaceae omdat de deelblaadjes/ zijslippen NIET tegenoverstaand zijn.
Heb het voorlopig opgegeven om er een naam op te plakken. Mss kom ik iets dergelijks in de toekomst tegen.
met vriendelijke groet, Emanuel

bruijsten

Dank voor alle inspanningen, Emanuel, Antoon en Rien. Niet zo gek dat ik er niet verder mee kwam, dus. Uiteraard houd ik me aanbevolen voor nieuwe ideeën!

Rien Ondersteijn

Ik vind het wel een intrigerend ding .. :huh:
Zou het kúnnen dat alle lange bladeren , die we menen te zien allemaal grondstanding c.q. liggend zijn?[óf van een andere plant ? ?].Want ik kan nog nergens aanhechtingen van die 'sprieten' vinden op de stengels op foto 1. Foto 2 vind ik daarvoor te onduidelijk.
Groene groe[n]tjes.Rien.