Ramaria decurrens of Ramaria myceliosa -> Phaeoclavulina minutispora

Gestart door M.Vullings, december 16, 2023, 18:43:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

Deze koraalzwammen hebben we in een tuin gezien en staan midden in pollen van vaste planten o.a Mansoor, Akelei en Hortensia, in de buurt staat een taxushaag, maar de zwammen staan niet op naaldenstrooisel of op hout.
De sporen zijn wrattig en meten 4.32 - 4.9 × 2.8 - 3.1 µm, Q= 1.6
De hyfen hebben gespen en er liggen kristallen tussen, de basidiën hebben vier sterigmen.
Door de kleine sporen komen we uit bij Ramaria decurrens of Ramaria myceliosa?
We denken dat R. Mycelosia het beste lijkt te passen met de maat en de wat hoekige sporenvorm?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

wimperzwam

Aan de hand van de gegeven kenmerken voor mij niet mogelijk deze vraag te beantwoorden. Ik denk eigenlijk geen van beide.
Myceliosa moet bij oppervlakkige beschadigen bruinachtig verkleuren en voor decurrens kloppen de sporen niet (zover ik kan zijn). Er zijn nog wel een paar andere soorten met kleine sporen om te vergelijken.

Mvgr.,
Henk Huijser.

M.Vullings

Citaat van: wimperzwam op december 17, 2023, 12:15:51 PMAan de hand van de gegeven kenmerken voor mij niet mogelijk deze vraag te beantwoorden. Ik denk eigenlijk geen van beide.
Myceliosa moet bij oppervlakkige beschadigen bruinachtig verkleuren en voor decurrens kloppen de sporen niet (zover ik kan zijn). Er zijn nog wel een paar andere soorten met kleine sporen om te vergelijken.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Bedankt voor de reactie Henk, het maakt ons nieuwsgierig wat het wel zou  kunnen zijn.
Beschadigen geeft nauwelijks een kleurverandering? zie foto.
KOH reactie alleen wat donkerder lijkt ons.
We missen de literatuur om andere soorten met kleine sporen te vergelijken, welke soorten zouden dit kunnen zijn?
Wat zouden we verder nog in beeld moeten brengen?

wimperzwam

Een soort met sporen die in de buurt komen is bv. Phaeoclavulina minutispora. De groep van de kleine gele "Ramaria's" is tegenwoordig ondergebracht in een apart genus.

Mvgr.,
Henk Huijser.

M.Vullings

Citaat van: wimperzwam op december 18, 2023, 23:14:41 PMEen soort met sporen die in de buurt komen is bv. Phaeoclavulina minutispora. De groep van de kleine gele "Ramaria's" is tegenwoordig ondergebracht in een apart genus.
We hebben opnieuw gekeken en hyfen met gespen en stervormige? kristallen gezien, wat lijkt te passen bij deze soort als ik op deze site kijk: https://www.centrodeestudiosmicologicosasturianos.org/?p=57927
De FeSO4 reactie is paars-bruinig.
Geen idee wat onderscheidend is voor andere soorten.
Hoe kunnen we tot een soort komen of is dat niet mogelijk?

Quincy H.

Phaeoclavulina minutispora heeft inderdaad een opvallend paarsige reactie op FeSO4 en klopt ook met de microscopie. Dit is waarschijnlijk een van de meest algemene (al dan niet dé meest algemene) Phaeoclavulina soorten in Nederland

M.Vullings

Citaat van: Quincy H. op december 25, 2023, 19:34:19 PMPhaeoclavulina minutispora heeft inderdaad een opvallend paarsige reactie op FeSO4 en klopt ook met de microscopie. Dit is waarschijnlijk een van de meest algemene (al dan niet dé meest algemene) Phaeoclavulina soorten in Nederland
Is deze dan tot nu onder een andere naam bekend? Je schrijft dat het waarschijnlijk de meest algemene soort is, maar op de Verspreidingsatlas vind ik het niet terug, ook niet als ik op minutispora zoek?

wimperzwam

De kleine gele koraalzwammen in Nederland zijn onvoldoende  bestudeerd, bovendien waren deze met de toen bekende literatuur niet goed de determineren. Zelf heb ik in het verleden vaak geworsteld met vondsten die ook steeds in de buurt van myceliosa/decurrens "uitsleutelde", maar toch met kleine onderlinge verschillen. Moleculair onderzoek aan de kleine gele soorten heeft meer duidelijkheid gebracht en sinds het verschijnen van de boeken van Franchi en Marchetti denk ik ook dat we veel van de vroegere vondsten minutispora moeten noemen en is deze soort inderdaad tamelijk algemeen. Net zo algemeen als Ph. eumorpha?.
Mvgr.,
Henk Huijser.