automatisch goedgekeurd

Gestart door Geum rivale, december 13, 2023, 17:26:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Is het zo dat waarnemingen die een grijs vinkje krijgen niet meer handmatig beoordeeld worden? En geschiedt de automatische goedkeuring tegenwoordig op grond van de beeldherkenning?
Deze waarneming, bijvoorbeeld: https://waarneming.nl/observation/293668508/. Ik denk dat Loos blaasjeskruid wel klopt, maar ik zou het graag zeker weten, en automatische herkenning kan er zelfs bij iets als 98% zekerheid naast zitten, heb ik gemerkt (bv. bij Grondster https://waarneming.nl/observation/293364415/).
Kees van Reenen

Arne Beck

Voor Nederland kan ik niet spreken maar voor Belgie worden deze waarneming wel nog gevalideerd. Al is het niet aan een ultrasnel tempo aangezien de hoeveelheid waarnemingen dat binnenkomt eerder hoog ligt (en de kwaliteit naar omlaag gaat :rolleye: ).
Hij / Hem / Zijn

nielseimers

Op waarneming.nl worden automatisch goedgekeurde waarnemingen niet nog eens handmatig gecontroleerd/gevalideerd.

Geum rivale

Helder. Klopt hier Loos blaasjeskruid?
En wat zijn nu de criteria voor automatische validatie?
Kees van Reenen

nielseimers

Voor automatische validatie kunnen we parameters instellen. Als voorbeeld Bijenorchis.

1. De soort moet binnen 500 meter van de betreffende locatie "bekend" zijn (zie punt 2).
2. Er zijn twee handmatig gevalideerde waarnemingen nodig binnen deze 500 meter.
3. Deze twee "referentiewaarnemingen" mogen maximaal 1000 dagen ouder zijn.
4. Het opgegeven aantal mag niet hoger zijn dan 10.000

Voor automatische fotovalidatie geldt een 5e voorwaarde
5. De NIA (herkenningssoftware) moet minimaal 95% zeker zijn over de determinatie.

Alles wat niet aan alle vijf deze criteria voldoet, moet handmatig gevalideerd worden door validatoren.

Geum rivale

Ah, mooi op een rijtje gezet. Wat is de reden van punt 4?
Kees van Reenen

nielseimers

Ik denk dat het bij andere soortgroepen (vogels?) relevant kan zijn. Een zeldzame dwaalgast zal je zelden met meerdere exemplaren aantreffen. Bij planten doen we er in ieder geval niets mee, het staat standaard ingesteld op 10.000.