Pegomya meridiana?

Gestart door marcelpolling, december 07, 2023, 20:59:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcelpolling

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/294308538/.
1 Pegomya spec.
datum: 2023-06-07

foto's:

P. meridiana bevestigd middels DNA (alleen prive sequenties op BOLD), maar er missen ook zoveel soorten Pegomya in de DNA referenties dat het zomaar een andere soort zou kunnen zijn. Ik kan meer foto's maken, of specimen opsturen als er interesse is.

nielsyese

Hallo Marcel,
Het wordt heel moeilijk die determinatie, zelfs het genus bevestigen lukt niet van deze foto. Bovendien is het een vrouwtje en dus lastiger te herkennen. Er is een sleutel van Michelsen (2009): Taxonomic revision of the Pegomya meridiana species group (Diptera: Anthomyiidae) including natural enemies of invasive Hypericum spp. (Clusiaceae)

Er zijn heel weinig mensen bezig met Anthomyiidae, ik weet niet wie je er mee zou kunnen helpen. Is het exemplaar nog heel na de DNA-analyse? Ik heb een tijdje terug begrepen dat er sommige soorten zijn waarbij het deel van het COI gen waarnaar wordt gekeken bij de DNA-barcoding project, hetzelfde is. Maar ik weet niet of dat bij Pegomya het geval zou kunnen zijn.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

marcelpolling

Hoi Niels-Jan,

Bedankt voor je reactie! De vlieg is nog intact na DNA analyse inderdaad. En het klopt ook helemaal dat er soms soorten met identieke COI sequenties zijn, daar komt ook mijn vraag vandaan, maar inderdaad niet zeker of dat ook voor Pegomya geldt.

Ik heb inmiddels maar gewoon Verner Michelsen gecontacteerd, eens zien of hij misschien interesse heeft om hier naar te kijken  :blink:

Groet

Marcel

marcelpolling

Bericht van Verner Michelsen:

Hi Marcel,

I confirm your ID. This is a female of Pegomya meridiana. A larval attack on Hypericum is reported from the Netherlands.

Greetings
Verner

https://bladmineerders.nl/parasites/animalia/arthropoda/insecta/diptera/brachycera/anthomyiidae/pegomya/pegomya-meridiana/

Zou iemand deze soort beschikbaar kunnen maken op waarneming.nl?

pdeknijff

Taxon bepaling m.b.v. alleen COI kan een hachelijke onderneming zijn. Er zijn legio voorbeelden van taxa die zeer discreet zijn maar niet m.b.v. COI onderscheiden kunnen worden. Wel is het zo dat als er duidelijke COI verschillen zijn, de kans groot is dat het inderdaad verschillende taxa zijn, maar liefst bevestig je dit met meer genen.
Om die reden moet je dan ook eigenlijk minimaal meerdere mtDNA genen sequencen, maar liefst nog het complete mtDNA genoom (wat nu niet zo moeilijk meer is).
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

marcelpolling

Deze is inmiddels ook bevestigd door een expert in Anthomyiidae, en dit probleem wat je noemt is precies waarom ik de identificatie heb laten checken. Er zijn zeker soortgroepen waar soorten COI sequenties delen, maar het is echt niet nodig een heel genoom te sequencen om een soort te bepalen, in de meeste gevallen is zelfs een sub-gedeelte van het COI gen al meer dan genoeg.