kleinsporige wimperzwam, klopt de determinatie?

Gestart door tstrik, december 07, 2023, 12:57:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

tstrik

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/294237637/.
1 Kleinsporige wimperzwam - Scutellinia vitreola
datum: 2023-12-05

foto's:

op den sporen 17-19x11-13 um lengte randharen tussen 300x800 um parafyse-eincel knotsvormig gevuld met oranje pigment
Mvgr.,
Theo Strik

wimperzwam

Niet met zekerheid te zeggen, voor een determinatie van wimperzwammen is een goede beschrijving en afbeelding van de sporenornamentatie noodzakelijk. Ook de hoogte van de ornamentatie is hierbij belangrijk. Wat betreft de randharen zijn naast de lengte ook de breedte, de dikte van de wanden en hoe de basis wortelt van belang. De bijgeleverde foto's geven te weinig informatie.

Mvgr.,
Henk Huijser.

tstrik

Citaat van: wimperzwam op december 07, 2023, 23:28:49 PMNiet met zekerheid te zeggen, voor een determinatie van wimperzwammen is een goede beschrijving en afbeelding van de sporenornamentatie noodzakelijk. Ook de hoogte van de ornamentatie is hierbij belangrijk. Wat betreft de randharen zijn naast de lengte ook de breedte, de dikte van de wanden en hoe de basis wortelt van belang. De bijgeleverde foto's geven te weinig informatie.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Bedankt voor je reactie Henk.
Het lukt mij helaas niet om betere en scherpere foto's te maken van de ornamentatie, ik hoopte dat het substraat (zeeden) ook medebepalend zou zijn.
Eventueel heb ik nog materiaal liggen voor nader onderzoek.
Mvgr.,
Theo Strik

tstrik

Kees Pinster heeft de wimperzwam ook onder de microscoop gehad en deze foto's gemaakt.

- Haren zijn 700 - 1000 lang en gesepteerd
- Basis van de haren zijn zg. multi-furcaat
- Wand van de haren vrij dik: 7- 8 Mu
- de sporen zijn maximaal 20 lang en 12 - 14 breed. Ik kan op de foto niet onderscheiden wat de inhoud van de sporen is, maar ik zag geen richels of wratten.

misschien dat deze meer duidelijkheid geven over de soort.

Mvgr.,
Theo Strik

wimperzwam

Basis randharen duidelijk. Kennelijk is de sporenornamentatie zeer laag en ook vanwege de breedte van de sporen lijkt mij Sc. vitreola niet waarschijnlijk. Sc. crinita (Dubbelgangerwimperzwam)lijkt mij een betere oplossing.

Mvgr.,
Henk Huijser.

tstrik

Bedankt Henk voor je expertise, dan houden we het daarop.
Mvgr.,
Theo Strik

tstrik

Wanneer ik de soortnaam aanpast naar Sc. crinita , dan komt de Nederlandse naam langharige wimperzwam naar voren.
De Nederlandsenaam Dubbelgangerwimperzwam is niet in te voeren.
Zijn dit 2 verschillende soorten, of is dit een fout in de database van waarneming.
De soort staat ook als niet bekend in Nederland.
Mvgr.,
Theo Strik

tstrik

Mvgr.,
Theo Strik

wimperzwam

Geen idee, deze soort wordt in Nederland pas recent als verschillend van Sc. scutellata beschouwd. In mijn boekje staat de soort in ieder geval als "Dubbelgangerwimperzwam".

Mvgr.,
Henk Huijser.

William de Jong

Heeft één van jullie materiaal bewaard Theo? Dat zou een goede aanleiding kunnen vormen om de soort ook bij de NMV aan te vragen.

Groeten, William de Jong

wimperzwam

William naar mijn ervaring (zeker in de gebieden waar ik regelmatig kom) is Sc. crinita met afstand de meest voorkomende soort. Ik denk dat het Nationaal Herbarium in Leiden er vol mee zit onder de naam scutellata.

Mvgr.,
Henk Huijser.

tstrik

Citaat van: William de Jong op december 10, 2023, 18:41:21 PMHeeft één van jullie materiaal bewaard Theo? Dat zou een goede aanleiding kunnen vormen om de soort ook bij de NMV aan te vragen.

ik heb nog materiaal hier thuis.
Mvgr.,
Theo Strik

William de Jong

Zou jij dan het nieuwe-soorten-formulier vd NMV willen invullen Theo?
Je kunt dan in de opmerkingen op het eind ook de laatste opmerking van Henk kunnen noemen.

Groeten, William de Jong

tstrik

Citaat van: William de Jong op december 11, 2023, 10:14:59 AMZou jij dan het nieuwe-soorten-formulier vd NMV willen invullen Theo?
Je kunt dan in de opmerkingen op het eind ook de laatste opmerking van Henk kunnen noemen.

Ik heb het formulier ingevuld en opgestuurd.
Mvgr.,
Theo Strik

William de Jong

Citaat van: tstrik op december 11, 2023, 11:40:13 AM
Citaat van: William de Jong op december 11, 2023, 10:14:59 AMZou jij dan het nieuwe-soorten-formulier vd NMV willen invullen Theo?

Ik heb het formulier ingevuld en opgestuurd.

Top! :duim:

Groeten, William de Jong