Mycena spec.

Gestart door karinarie, december 04, 2023, 12:55:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

karinarie

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/294191631/.
1 Mycena onbekend - Mycena spec.
datum: 2023-11-29

foto's:

Tussen dikke laag beukenbladeren . ( verbonden met begraven hout ? ) . Sporen 7.5 - 9.4 x 3.8 - 4.7 micron . Gemiddeld 8.6 x 4.1 . Q m 2.1 ( 1.8 - 2.4 ) . Ik rook een chloorlucht .

wimperzwam

Geen foto van de paddenstoel?

Mvgr.,
Henk Huijser.

karinarie

Hallo Henk ,
Wordt nog toegevoegd , er is blijkbaar iets misgegaan .

Groetjes Arie

Marian Jagers

Hallo Arie,

Je macrofoto doet me denken aan M. albolilacea, een soort die zich graag tussen bladstrooisel ophoudt en naar chloor ruikt. Jammer dat de steelbasis niet te zien is.  Kijk eens of de lamelrand roze is. Dit is wel een lastig kenmerk want moeilijk te zien. Je opgegeven sporenmaten zijn eigenlijk wel wat te smal voor deze soort.
Groeten Marian

karinarie

Hallo Marian ,
In dit geval ben ik nogal slordig omgegaan met de macroscopische kenmerken , die helaas niet meer te achterhalen zijn . Geur ( heb hier zelf moeite mee met beoordelen ) en kleur ( bijvoorbeeld de witbalans van de foto ) zijn nogal subjectief . Als je dit buiten beschouwing laat zou Mycena fagetorum ook nog een kandidaat kunnen zijn .

Groetjes Arie

Marian Jagers

Wat de sporenmaat betreft kan dit inderdaad beter kloppen maar ik ken M.fagetorum helaas niet.
Groeten Marian

wimperzwam

Beste Arie, je merkt zelf op dat je een chloorlucht hebt waargenomen en deze waarneming past (zover mij bekend) niet bij M. fagetorum. Overigens een chloorlucht is nauwelijks te onderscheiden van de lucht van nitreuze dampen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

karinarie

Hallo Marian en Henk ,
Dus een onzekere M. albolilacea ? Beiden trouwens bedankt voor het commentaar .

Groetjes Arie