Perithecia op Physcia adscendens: Pleospora physciae? -> Ja

Gestart door Bart Hessen, november 24, 2023, 15:36:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart Hessen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/293743261/.
1 Korstmosparasiet onbekend - Lichen parasite indet.
datum: 2023-11-23

foto's:

Paarsrode verkleuring van het thallus met daarin donkere perithecia.
Peritheciumwand bruin, wsch met lichtere opening (foto 5, in K). Slechts een paar asci met rijpe sporen. Asci langwerpig knotsvormig, dubbelwandig, plm 70 x 10 um. Ascosporen (1-)3-septaat, 11.5-13.5 x 4-5.5 um. Binnenascus lijkt wat te kleuren met K.
Foto 1-4 in water, verdere foto's in K. Div = 2.2 um.
Op Ph. adscendens op twijgje van (wegedoorn?)haag.

Ascosporen lijken erg op b.v. Didymocyrtis ramalinae (afgezien van de kleur van de rijpe sporen), maar D. epiphyscia is naar mijn weten niet als teleomorf bekend.

Wie komt dit bekend voor?

Paul Geyselings

Doet mij denken aan Didymocyrtis physciae, waarvan de rijpe sporen bruin zijn. 
Mogelijk gaat het hier om nog jonge sporen.

Bart Hessen

Beste Paul, dank voor je reactie!
Daar zat ik ook aan te denken, maar die is m.i. nog niet uit Nederland bekend en ik heb ook geen beschrijving of ander materiaal over deze soort ter beschikking (het enige wat ik weet is dat de soort bestaat). Weet jij wellicht iets meer?

Bart Hessen

Ah, hij heet hier nog Pleospora physciae... Drie waarnemingen. Deze soort heeft ook af en toe een langsseptum in de sporen (die inderdaad bruin zijn bij rijpheid). Ik heb één zo'n spore gezien (zie foto), maar niet meegenomen omdat ik dacht dat het een adventiefspore was.
Ik denk dat het wel klopt, en dat de meeste sporen nog niet volledig rijp zijn.
Ik zal de foto van de bruine spore toevoegen en invoeren als Pleospora.

Bart Hessen

Dank je, Paul! Als je goed kijkt naar de sporen in de ascus van de voorlaatste foto (midden boven) is het net of daar af en toe ook een langsseptum te zien is (in de 2e cel).
Nu zien of er een validator is die het met ons eens is...

Bart Hessen

Toch de rest van het materiaal opgeofferd: maar nu is het duidelijk. Eén pycnidium had rijpe bruine sporen mét langssepta (zie foto). M.i. dus ongetwijfeld Pleospora physciae.