Gestreepte teunisbloem? => mog. O. cambrica

Gestart door Rayan Majoor, november 22, 2023, 20:00:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/293618758/.
1 Gestreepte teunisbloem - Oenothera x fallax (O. biennis x O. glazioviana)
datum: 2023-09-09
locatie: Nationaal Park Zuid-Kennemerland - Duin en Kruidberg Midden Heerenduin (NH)

foto's:




Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

nielseimers

Gestreepte teunisbloem heeft rood gestreepte bloemknoppen. Dit is iets anders, mogelijk Oenothera cambrica (var. cambrica). Opmeten van de lengte en breedte van de kroonbladen zou meer zekerheid geven.

Rayan Majoor

Hoi Niels,

ben het met je eens - ik had iets teveel op het gegolfde blad gefocust, waardoor ik ondanks het kenmerk van de rode gestreepte knoppen (wat zelfs in de naam zit :rolleye: ) voor de gestreepte was gegaan. Maar anders kom ik inderdaad ook op cambrica uit.
Is het waarschijnlijk genoeg, of denk je dat deze toch beter op spec. kan? In ieder geval in het vervolg toch maar gewoon weer op gaan meten :angel:
Bedankt weer voor je input!
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

nielseimers

Ik zou hem voor de zekerheid altijd opmeten. Grootte inschatten o.b.v. foto's blijft lastig.

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl