Tricholoma sciodes?

Gestart door peter_kroes@yahoo.com, november 21, 2023, 22:24:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

peter_kroes@yahoo.com

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/293600805/.
20 Bitterscherpe ridderzwam - Tricholoma sciodes
datum: 2023-11-21

foto's:

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/293600805/.
20 Bitterscherpe ridderzwam - Tricholoma sciodes
datum: 2023-11-21

foto's:

Op klei bij Oud Amelisweerd kwam ik deze grijze ridderzwammen tegen. Ik vond ze wat afwijken van grijze ridderzwammen die ik ken en heb er foto's van genomen.

Thuis bij het determineren kwam ik erachter dat ik deze ook had moeten proeven, want ze lijken op T. sciodes vanwege de vezelige hoedhuidstructuur en de verweerde lamellen met zwartgestippelde snede. De geur was duidelijk aards en de enige bomen in de buurt waren beuken.   

Is deze informatie genoeg om er alsnog T. sciodes van te maken of moet er nog geproefd worden.

peter_kroes@yahoo.com

Op de determinatiesite van de British Mycological Society wordt deze bevestigd door Fabio Godinho als T. sciodes:

FG:

It's hard to judge from these photos since I can't see the edge of the gills, it's the edge of the gills in particular that always turns black very quickly in T. scioides.
In either case just by looking at the little squamules on the stipe I'm inclined to say that this is T. scioides indeed, since this happens sometimes.
Smell is earthy and taste is bitter and acrid.
The only other species I can't think of that has similar cap texture in that habitat is T. josserandii, gill edges aren't black, smell is like stinkbugs or rancid flour, taste unpleasant of rancid flour, stipe is usually smooth.

PK:

Fabio Godinho, thank you for your help!
Not knowing what to focus on exactly, the gills' edges are not very clear in the pictures as I hadn't focused my camera lens on them...
Yet in picture number 5 you can see the blackened gills' edges, albeit out of focus. They were visible in the field, but with limited knowledge of this genus, it didn't strike me as a feature that would set it apart from other species.
T. josserandii would be a spectacular find as there is no record of that species in The Netherlands. T. sciodes is rare but there are more records of that species.

FG:

Peter Kroes I see what you mean, iut of focus but the edges seem black.
T. scioides it is!