Terschelling: goede lovatie om vogels te spotten in Januari?

Gestart door gregory.pincket, november 21, 2023, 15:44:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

gregory.pincket

Hallo

We zijn een groepje Belgen dat een weekendje vogelspotten plannen in Nederland rond 6-7 Januari. De bedoeling is om heel wat leuke wintergasten te spotten die we hier in het zuiden minder vaak zien. Meestal gaan we naar Brouwersdam, maar aangezien we nu meer tijd hebben dachten we om iets verder door te rijden.
Ik zie dat er momenteel heel wat te zien is in Terschelling (alk, ijseend, kleine alk, zeekoet, pestvogel, strandleeuwerik, ...). Allemaal soorten dat moeilijker te spotten zijn in Belgiƫ. Maar is er daar evenveel te zien in putje winter (begin Januari)?
Ik lees precies dat het eerder een trek-locatie is.
Is Terschelling een goede locatie voor dergelijke vogels te spotten in begin Januari? Of zijn er andere betere plaatsen dat jullie zouden kunnen aanraden?
Alvast bedankt
Groetjes

Oenanthe

Kleine alk en pestvogel zijn geen regelmatige wintergasten in Nederland Gregory dus daarvoor hoef je niet naar Terschelling. Voor ijseend is de brouwersdam een van de beste plekken van Nederland en strandleeuwerik is in Zeeland toch meestal ook wel te vinden? Alk en zeekoet zie je vooral als je een pier bezoekt die een eind de zee insteekt. Maar of er in januari veel kans op is weet ik niet. Vanaf het strand van Terschelling is de kans denk ik klein.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

gregory.pincket

Hallo!

Bedankt voor uw antwoord.

We hoopten dat er wat  meer soorten (dat we niet gewend zijn) zouden kunnen zien in het hoge noorden van Nederland.




jeroen vinke

Tuurlijk heb je wel kans op andere soorten als sneeuwgors, ijsgors, frater, en nog veel meer, dus ik zou ook zeler niet mijn reis cancelen.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke