Hoofdmenu

Rietorchis

Gestart door A. Soeting, juni 10, 2008, 22:13:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Soeting

Tussen alle paarse rietorchissen vond ik deze twee. Volgens mij zijn het ook rietorchissen maar beide met een afwijkende kleur lichtroze en bij een ontbreekt de tekening in de bloem geheel.
Lida

Foto 1

A. Soeting

foto 2

markmeijrink

Foto 1 heeft heel veel weg van een Bosorchis - Dactylorhiza maculata subsp. fuchsii. Maar deze komt alleen in de duinen en Zuid-Limbug voor. Een foto waar ook de rozetbladen op staan afgebeeld is zeer gewenst bij het benoemen. De tweede foto daarentegen is wel een Rietorchis - Dactylorhiza majalis subsp. praetermissa, de ongevlekte vorm. Máár wat nog véél interessanter is , dat is de aardhommel die als bestuiver optreedt. Zéér zelden zie je daadwerkelijk een bestuiver. Dus mijn vraag is of je nog meer foto's hebt met de hommel? (liefst zo hoog mogelijk kwaliteit, megapixels. Dan kan ik de foto eventueel nog uitvergroten om te zien of er daadwerkelijk stuifmeelklompjes (pollininia) zijn opgeplakt en dus de hommel een bestuiver is ipv slechts een bloembezoeker).

Voor mensen die meer willen weten over bestuiving en orchideeën raad ik onderstaand artikel aan,

artikel: Bestuiving bij orchideeën, over bloemen en bijen, verleiding en bedrog

M.v.gr. Mark

A. Soeting

Beste Mark

Van beide orchissen heb ik meer foto's, Ook de complete plant. Ik wil je die wel sturen maar op dit forum moet ik alle foto's verkleinen. Kun je me je e-mail adres geven dan stuur ik ze rechtstreeks naar je op. Dat werken met die persoonlijke berichten. daar kom ik, ondanks uitleg, niet goed uit.
Mijn camera is maar 4 megapixel, misschien is dat genoeg.
De duinen dat klopt wel, er stond ook nog een grote keverorchis tussen.
Ik hoor nog wel van je. Liefst snel want na vrijdag ben ik een poosje met vakantie.


Lida.

markmeijrink

Dag Lida,

mijn email is m.meijrink(at)wur.nl

M.v.gr. Mark