Hoofdmenu

Hertenzwam

Gestart door ac.billekens, juni 10, 2008, 21:49:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

ac.billekens

Hoed ca 4-5 cm, wit met bruine centrum, iets rossig. Groeide op larix. Is dit gewone hertenzwam?

ac.billekens

foto 2

ac.billekens

foto 3

ac.billekens

foto 4


ac.billekens

foto 6

ac.billekens

foto 7

ac.billekens

foto 8

Marian en Bert

#8
Hoi Alina,

Met de haakvormige pleurocystiden (handig voor iedereen maar vooral voor je zelf, als je bij je foto's typt wat je laat zien zo wen je van lieverlee aan de technische termen) kan het Pluteus cervinus zijn. Echter op naaldhout komt ook P. puzarianus, Naaldhouthertezwam voor.
Bij hertenzwammen is de hoedhuid belangrijk. Het onderscheid tussen beide soorten zit hem in de gespen in de hoedhuid. P. cervinus, Gewone hertezwam heeft geen gespen. P. puzarianus heeft wel gespen. Soms moet je goed zoeken naar gespen, inkleuren met kongorood maakt de hyfen duidelijker zichtbaar.

Groeten van Marian

wim veraghtert

Met dat grijs hoedje, zou het dan geen Grauwgroene hertenzwam - Pluteus salicinus zijn?
die heeft ook zulke cystiden.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

ac.billekens

Marian en Wim, bedankt voor de tips, we leggen hem nog eens onder de mic.

ac.billekens

CiteerHoi Alina,

Met de haakvormige pleurocystiden (handig voor iedereen maar vooral voor je zelf, als je bij je foto's typt wat je laat zien zo wen je van lieverlee aan de technische termen) kan het Pluteus cervinus zijn. Echter op naaldhout komt ook P. puzarianus, Naaldhouthertezwam voor.
Bij hertenzwammen is de hoedhuid belangrijk. Het onderscheid tussen beide soorten zit hem in de gespen in de hoedhuid. P. cervinus, Gewone hertezwam heeft geen gespen. P. puzarianus heeft wel gespen. Soms moet je goed zoeken naar gespen, inkleuren met kongorood maakt de hyfen duidelijker zichtbaar.

Groeten van Marian
Hallo Marian. Ik zie geen gespen. Nog enkele foto's van hoedhuid structuur.

ac.billekens

foto 2

wim veraghtert

Ik vind hem veel te grijs voor pouzarianus & cervinus.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Marian en Bert

#14
Hoi Alina,

Ik denk dat Wim terecht opmerkt dat jouw exemplaar heel erg licht is voor P. cervinus.
Maar om op je foto te reageren. Zo van de foto te zien, inderdaad geen gespen. Soms moet je wel goed zoeken in je materiaal hoor! Zonder gespen vallen zowel P. salicinus (Grauwgroene ..)en P. pouzarianus (Naaldhout.....). Volgens de sleutel blijven er nog drie kandidaten over. P. cervinus, Gewone hertezwam, P. pellitus, Sneeuwwitte hertezwam en P. petasatus, Zaagselhertezwam. Volgens de tekst ruikt P. cervinus, Gewone hertezwam naar radijs/raap-achtig (rauwe aardappels) en de andere twee zoet of paddenstoelachtig. Maar of geur zo'n betrouwbaar kenmerk is???? Opvallend is natuurlijk dat jouw exemplaar zo licht van kleur is. Dat kan, volgens de tekst, weleens voorkomen bij P. cervinus maar ook bij de andere twee (ik heb ze nooit gezien). Als je echt wilt weten wat het is kun je je hertezwam waarschijnlijk beter aan iemand laten zien, die er meer van weet.

Helaas strandt het determineren met sleutel en mic. in het begin (en later ook vast nog wel) nog al eens op deze manier. Dat kan heel frustrerend zijn maar van lieverlee lukt het determineren beter omdat je handiger wordt en meer ervaring krijgt. Je gaat dan steeds meer structuren onderscheiden. Ik hoop dat je nieuwsgierigheid voor de microscoop toch een beetje is gewekt want paddenstoelen verdienen het om beter te worden bekeken.

Groeten van Marian

ac.billekens

Bedankt Marian en Wim, we zullen eens kijken of we hem naar iemand kunnen opsturen voor verdere determinatie.

Marian, het werken met de mic. is wel vermoeiend, maar wel zeer interessand en leverd vaak verrassende resultaten op. Ik ben aan het wachten op enkele vloeistoffen om een en ander nog beter te kunnen bekijken.