schildpad kevertje

Gestart door Kees v.d.Berg, maart 08, 2006, 20:45:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kees v.d.Berg

Onder wat stenen in mijn tuin kwam ik dit beestje tegen, grootte ongeveer 4 mm.
Ik vermoed dat het hier een Cassida Nobilis betreft maar ben er niet zeker van.
http://www.waarneming.nl/fotonew/1/35781.jpg
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

gardensafari

De donkere naad van de dekschilden wijst inderdaad sterk op Cassida nobilis. Echter overwinterende insecten zijn soms afwijkend gekleurd. En sommige Cassida-soorten zijn soms groen en soms bruin. Maar volgens mij is Cassida nobilis de enige die bruin is met zo'n tamelijke brede en donkere naad.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Kees v.d.Berg

#2
Hallo Hans,

Ik kwam aan de naam via de site van Frans Koehler. Het was de enige met deze duidelijke tekening andere soorten die daar afgebeeld waren zijn inderdaad wat groener.
Dit beestje is een overwinteraar in een laagje klapzand langs stenen en onder afgevallen blad.
Hij leefde wel want op mijn foto set ging hij aan de wandel dus ik ga er vanuit dat de kleuren nog de kleuren zijn die nog "origineel" zijn van een levend exemplaar
Denk je dat het vraagteken weg kan?

bedankt voor je reactie.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

gardensafari

Ik heb nog wat verder gekeken op het web, maar wat mij betreft kan het vraagteken wel weg. Of er moet nog een soort zijn die ik niet ken....

Het kijken op het web was trouwens een treurige aangelegenheid. Zie bijvoorbeeld:
http://www.xs4all.nl/~henderic/Kevers/imag...es/image98.html

groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Kees v.d.Berg

CiteerIk heb nog wat verder gekeken op het web, maar wat mij betreft kan het vraagteken wel weg. Of er moet nog een soort zijn die ik niet ken....

Het kijken op het web was trouwens een treurige aangelegenheid. Zie bijvoorbeeld:
http://www.xs4all.nl/~henderic/Kevers/imag...es/image98.html

groetjes,

Hans
Dat ga ik doen, bedankt en wat die site aangaat tja je bent amateur of niet, ik ben er wat dat aangaat een dus waag ik me daar niet aan.
desalniettemin bedankt voor je reactie.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

gardensafari

Ik gaf dat voorbeeld alleen maar om aan te geven hoe onbetrouwbaar de info op het web kan zijn. En om een schildwantslarve nu te zien als schildpadtor..... En dan ook nog tot op de soort te benoemen.....
En dit niet te zwaar opnemen. Het viel mij gewoon op en ik kon het niet zonder vermelding laten passeren, vond ik zelf  :rolleyes:  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Kees v.d.Berg

als zodanig ook door mij geïnterpreteerd.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Stippen

Citeer
Het kijken op het web was trouwens een treurige aangelegenheid. Zie bijvoorbeeld:
http://www.xs4all.nl/~henderic/Kevers/imag...es/image98.html
Ach wat wil je nou, hij is toch plat en groen?  :lol:  
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

gardensafari

Tsja  :wacko:

Hij heeft een mooie site en maakt heel erg fraaie foto's! Helaas staan er tamelijk veel fouten op de site. Ik heb er een paar gecorrigeerd, maar er blijven er nog wel wat over. Ik heb hem dus aangeraden om hier op waarneming.nl te komen. Als hij dan zijn waarnemingen met foto doorgeeft, kunnen we (en vooral de admins, maar we helpen allemaal graag, niet waar) hem mooi helpen. Dan hebben we er allemaal wat aan! En we hebben het vak allemaal moeten leren (en blijven leren, natuurlijk).

Trouwens ik word helemaal dol van die zich maar voortslepende winter..... Als het weer zo slecht blijft, word ik geloof ik maar weer admin. Maar dat wil ik niet, ik wil naar buiten

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Kees v.d.Berg

prima hoor Hans, als je ons je deskundigheid maar niet onthoud!! :D  
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!