Is hier een soort uit de familie Lucilia uit te trekken?

Gestart door Micha annoff, oktober 31, 2023, 20:56:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Micha annoff

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/275614600/.
1 Groene vleesvlieg onbekend - Lucilia spec. imago
datum: 2023-06-09
locatie: Zeewolde (FL)

foto's:


Sommige van zo'n soort foto's zijn goedgekeurd op een zekere soort. Ben benieuwd of dat ook bij deze foto mogelijk is. Heb niet meer dan dit.

jck

"Lichte basicosta, 3 postsuturale acr borstels - 99.9% L. sericata. Met 1 ad borstel op t2 ( net niet te zien) zou het 100% zijn."

Dit is de opmerking van een admin die een Lucilia sericata van mij heeft goedgekeurd. Ik kan deze kenmerken op jouw foto niet zien, helaas.

James

Alexander

Dit is waarschijnlijk vrouwtje Lucilia sericata, maar eigenlijk is de foto niet goed genoeg.
Op de foto is een lichte plek op de vleugelrand te zien vlak voor de aanhechting aan het lijf. Dat is de basicosta en die is licht bij de zeer algemene sericata en bij de 3 zeldzaamheden regalis richardsi pilosiventris. En donker bij de overige 5 soorten.
Sericata heeft 1 bristle naar voren-buitenkant op middenscheen, de andere 3 hebben er 2 of 3. maar dat is niet te zien op jouw foto. Verder helpen bij lucilia's zicht op de haren op borststuk, kleur palpen, afstand tussen de ogen, borstels op achterlijf vooral. Maar sommige zijn ongeveer niet te doen vanaf foto.
groeten Alexander Delfos

Micha annoff

Bedankt. Heb inmiddels al voorgenomen om in het vervolg bij een Lucilia foto's van alle kanten te maken. (En niet met de telefoon ;D )