Vreemde soorten, terwijl ik algemene soorten aangevinkt hebt

Gestart door arie buurman, oktober 29, 2023, 14:39:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

arie buurman

Hallo, ik gebruik versie 9.4.4, nu doet het probleem zich voor dat als ik een soort intik, allerlei soorten te zien krijgen die hier niet voorkomen. Ik heb zitten puzzelen en alles opnieuw geïnstalleerd. Maar dat hielp niet. Vanmorgen wilde ik trouwens een Muskuseend invullen, maar dat lukt ook niet. Iemand die weet of ik mogelijk iets verkeerd heb ingesteld. Alvast bedankt.

Jan Mudde

Controleer eens welke soortenlijsten je gedownload en geïnstalleerd hebt.


Grtz Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

arie buurman

Citaat van: Jan Mudde op oktober 29, 2023, 15:08:11 PMControleer eens welke soortenlijsten je gedownload en geïnstalleerd hebt.


Grtz Jan
Bedankt Jan, dat zijn er best veel In Europa, en dan van alles, planten, vogels paddenstoelen etc. Maar ik klik alleen Belgie, Nederlands aan. Dat zie ik dan ook boven in mijn scherm bij Nieuwe waarneming staan.

Jan Mudde

Hallo Arie,

Dan is het niet onlogisch dat de betreffende soorten als eerste verschijnen want die zitten in de diverse soortenlijsten. Wat wellicht helpt is dat je in de geavanceerde instellingen bij het item  "soorteer soortenlijst" kiest voor "laatstgekozen"

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Zoals op je eerste screenshot staat heb je "Exoten" aan staan, vandaar dat soorten als Afrikaanse dwergeend getoond worden: https://waarnemingen.be/species/70483/
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

arie buurman

Citaat van: Jan Mudde op oktober 29, 2023, 17:04:19 PMHallo Arie,

Dan is het niet onlogisch dat de betreffende soorten als eerste verschijnen want die zitten in de diverse soortenlijsten. Wat wellicht helpt is dat je in de geavanceerde instellingen bij het item  "soorteer soortenlijst" kiest voor "laatstgekozen"

Bedankt Jan, het probleem was zoals Alex beschreven heeft. Mogelijk heb ik dat per ongeluk aangevinkt. Bedankt voor het meedenken. Groet Arie

Grtz, Jan


arie buurman

Citaat van: Alex Kwak op oktober 30, 2023, 11:55:32 AMZoals op je eerste screenshot staat heb je "Exoten" aan staan, vandaar dat soorten als Afrikaanse dwergeend getoond worden: https://waarnemingen.be/species/70483/
Alex bedankt, dat heb ik dan per ongeluk aangevinkt en er verder niet meer op gelet. Bedankt voor het meedenken. Groeten Arie.

j.simons

Soorten als nijlgans en fazant zijn algemeen voorkomend en dan is het best wenselijk om die in te kunnen voeren, dat je dan de nog exotische soorten erbij krijgt is jammer.

Ik heb enkel voor die soorten het vinkje bij exoot/ingeburgerd aan staan.


iets vergelijkbaar is ook nodig om kleine zwanen in te voeren.
dan is het nodig om ondersoorten aante zetten.

misschien voor de puristen logisch maar in de praktijjk niet echt wenselijk.

gr joost

j.simons

Hierbij komt ook dat als je wisselt van soortenlijst of na een update de volgorde weer opnieuw wordt opgebouwd.
daarmee is de werking van "toon laatst gekozen" eerst te niet gedaan.

De tip van Alex om dat aan te zetten werkt wel , maar besef wel dat na een aanpassing het zomaar ongesorteerd kan zijn.

Ik heb nog niet precies achtehaald waardoor het wel en niet komt
opties zijn:
updaten soortenlijsten
toevoegen of verwijderen soorten lijsten, bijvoorbeeld buitenlandse lijsten.
meer of minder soorten tonen zoals de exoten, hybriden of ondersoorten.

ik zou verwachten dat laatst gekozen altijd behouden blijft.
nu zal een programmeur aangeven dat er dan soorten in kunnen staan die niet meer in de beschikbare lijsten voor komen, dus dat de lijst opnieuw opgebouwd moet worden. Dat is dan een mogelijke verklaring maar is wel de reden waarom het niet werkt zoals in de praktijk verwacht mag worden.

omdat ik me er bewust van ben, kies ik er zelden voor om de lijsten aan te passen en voer daarom niet alles via obsmapp in.

gr Joost