onbekende meiosimyza?

Gestart door Mario Renden, oktober 28, 2023, 21:42:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/291828020/.
1 Lauxaniidae indet. imago
datum: 2023-10-08
locatie: Den Helder - Donkere Duinen (NH)

foto's:









jeeweevz

Ik zou even bij de Heleomyzidae kijken met zulke duidelijke borstels op de voorrand van de vleugel.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

Mario Renden


Alexander

Is de vleugel niet van een andere vlieg? Op foto 1 lijkt hij ruim 4mm, los ruim 5mm. En de borstels zouden op foto 3 en 4 toch wel te zien moeten zijn?

groeten Alexander Delfos

jeeweevz

Volgens mij heb je gelijk Alexander. De afbeeldingen van de vleugels lijken van Heleomyzidae (Suillia spec.), maar de eerdere afbeeldingen lijken toch wel Lauxaniidae.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

Mario Renden

Misschien dan toch een meiosimyza? Als ik de onderstaande sleutel volg, dan lijkt me meisimyza rorida het meest aannemelijk alhoewel mijn exemplaar dan wel aan de grote en late kant is.

https://sites.google.com/view/mikes-insect-keys/mikes-insect-keys/keys-for-the-identification-of-british-true-flies-diptera/keys-for-the-identification-of-british-lauxaniidae

Met vriendelijke groet,
Mario

Alexander

Het is aannemelijk dat het rorida gaat worden, maar je hebt een foto nodig van de kleine spines op de binnenkant-onderkant van de voordij, zoals bv deze foto.
groeten Alexander Delfos

Mario Renden

Ok. Bedankt voor de tip. :blink:  Dat ga ik binnenkort regelen.

Met vriendelijke groet,
Mario

Mario Renden

Beste Alexander,

Ik heb de gevraagde foto's toegevoegd. Volgens mij is het inderdaad rorida. Nogmaals dank.

Met vriendelijke groet,
Mario

Alexander

Mooi!
Ik denk wel dat je de foto's van de losse vleugel nog moet weghalen.

groeten Alexander Delfos

Mario Renden

Beste Alexander,

Waarom zouden die weggehaald moeten worden? Die zijn van hetzelfde vliegje.

Met vriendelijke groet,
Mario Renden

jeeweevz

Hoi Mario,

De losse vleugels zijn vrijwel zeker niet van hetzelfde vliegje, let daarbij vooral op de duidelijke borstels die op de costa te zien zijn bij de losse vleugels en niet bij de vleugels van de 'intacte'vlieg.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

Mario Renden

Vreemd. Ik zal die foto's voor de zekerheid verwijderen, maar begrijpen doe ik het niet. Misschien heeft er nog een vleugeltje van suillia bicolor op het dekglaasje gelegen van een eerdere determinatie.

Met vriendelijke groet,
Mario