Larfjes in Russula => Sciaridae (onzeker)

Gestart door Josee, oktober 12, 2023, 14:07:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/290474236/.
40 Varenrouwmug - Sciara analis/hemerobioides larve/nimf, foeragerend, gezien
datum: 2023-10-11
locatie: Rotterdam - Kralingsche Bos (ZH)

foto's:


Bij het maken van een sporee bleken deze larfjes alles te hebben opgepeuzeld en slechts gruis voor mij te hebben achtergelaten
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

jck

Als het hier niet lukt, kan je altijd op Diptera.info proberen. Die hebben een forumonderdeel specifiek  voor eieren, larven en poppen.

https://diptera.info/forum/viewforum.php?forum_id=4

James

William de Jong


Groeten, William de Jong

Josee

Hartelijk dank voor jullie reacties! James, ja je gaf me dat advies al eerder en nu heb ik het dan toch opgevolgd. Het is niet eenvoudig om daar een account te krijgen  :rolleye: en William ik heb daar vanzelf als eerste aan gedacht, maar vond nergens gelijkende larfjes. Toen ik las dat Rouwmuggen van schimmels leven en ik de look-a-likes vond, leek het me een optie... maar ach ik weet: in de wereld van insecten is het nooit eenvoudig  :blink:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Ton van Haaren

Het zijn larven van Sciaridae of Mycetophilidae of heel misschien nog Bolitophilidae. Determinatie tot op genus is al erg lastig en tot op soort onmogelijk zonder ze op te kweken of middels DNA. De onderzijde van de kop geeft aanwijzingen maar dat kan ik hier moeilijk beoordelen. Voorlopig invoeren als Sciaridae (onzeker) want verder ga je niet komen ben ik bang
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Josee

Dankjewel Tom, helder  :duim: Achteraf was het wellicht mogelijk geweest om ze op te kweken.. had hier kunnen vragen hoe ik dat had moeten aanpakken. Helaas te laat :( Muggenlarfjes en dat zijn het, daar doe ik het maar mee.
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers