Telkens foto nodig voor een waarneming?

Gestart door vdw_k, oktober 12, 2023, 08:10:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

vdw_k

ik had vermeld "geen foto, gezien", toch keuren ze mijn waarneming af omdat ik de grond heb getrokken (je moet het via een foto doen via ObsIdentify, mbt coördinaten). Nog iemand zoiets voorgehad? Ik ben 100% zeker dat ik een ijsvogel heb gezien, was mijn eerste waarneming van een ijsvogel, ik vind het jammer dat het afgekeurd is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/290076969/.
1 IJsvogel - Alcedo atthis adult, gezien
datum: 2023-10-09
locatie: Mechelen - Kauwendaal - Vrouwenvlietvallei (AN)
Gezien, geen foto

Jan Mudde

Waarneming terecht afgekeurd! Waarnemingen ingevoerd via ObsIdentify vereisen in alle gevallen een foto, dat is nu eenmaal inherent aan ObsIdentify. Die applicatie is gebouwd rondom het herkennen vanaf foto van organismen. Je hebt een foto van de grond ingevoerd als zijnde een IJsvogel en "grond" is nu eenmaal echt geen IJsvogel dus klopt de foto niet bij de soort en dus zal deze onvermijdelijk afgekeurd worden.

Voer je de betreffende waarneming in op de andere invoerportalen zoals waarneming.nl, waarneming.be, observation.org of via de andere apps van Observation International te weten ObsMapp (voor Android) of IObs (voor Apple) zonder foto, dan wordt deze op de voor de soortgroep geëigende wijze behandeld en zal een waarneming van een IJsvogel zonder foto niet snel afgekeurd worden wanneer deze gedaan is in een aannemelijk biotoop onder aannemelijke omstandigheden.

Of die waarneming dan wel goedgekeurd wordt of voor eeuwig op onbehandeld blijft staan is niet te zeggen, dat ligt aan allerlei condities die elders op het forum omschreven staan.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Guus Peterse

In dit geval was het verwijderen van de foto ook zeer effectief: afkeuring eraf, waarneming automatisch goedgekeurd en probleem opgelost. Maar voor de toekomst is het wat Jan zegt: geen foto = niet invoeren via ObsIdentify.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

vdw_k

Bedankt voor de reactie, ik zal ObsMapp eens bekijken.