Hoofdmenu

Wilde kat

Gestart door kroonp, maart 08, 2006, 16:48:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

#30
CiteerVoor zover ik weet zijn er twee betrouwbare waarnemingen, een vondst bij Nijmegen in 1999  (is deze gecontrolleerd?) en een vangst bij Heeze in 2004. Waarbij de laatste door mensen als kitten mee is genomen uit de Vogezen.

Indien het beest bij Nijmegen wel echt is kom ik op 1 waarneming en dan nog van een herintroductie in Duitsland.

Roy
Die kat uit Nijmegen schijnt ergens op een universitair instituut onderzocht te zijn, dus dat geloof ik wel. Eventueel kan ik het krantebericht nog wel ergens op internet opsporen.
Hoe kom je erbij dat deze afkomstig uit een herintroductie uit Duistland? Dat zou namelijk een paar dingen betekenen:
1. wilde katten worden geherintroduceerd. (zou ook in Nederland kunnen).
2. Dat herintroductie gebied in duitsland is voor katten kennelijk op loopafstand.
3. Er zit op loopafstand van nederland een wilde katten gemeenschap.

Is die herintroductie trouwens gelukt? Kun je een websitevermelden, c.q. via internet controleerbare gegevens. Het is interessant.

Ik las een tijd geleden dat een jager in zwitserland een loslopende hond doodschoot. Bleek het een wolf te zijn! Eindelijk bewijs (toen) dat er wolven in zwitserland voorkwamen.

Maar ook een inzicht in een jagersgewoonte om loslopende honden gewoon af te schieten. Het is mooi volk die jagers; schieten ze alles maar overhoop wat los loopt:

OH, een verwilderde kat, een loslopende hond, een verwilderde zwaan, monikksgier, parkiet, wasbeer etc.

Het kan volgens mij niet; alleen met vergunning.

Volgens mij worden veel katten  trouwens ook slachtoffer van het verkeer.

Verkeerslachtoffers interessant.

:gun:  :gun:
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

tekenaar

CiteerIk las een tijd geleden dat een jager in zwitserland een loslopende hond doodschoot. Bleek het een wolf te zijn! Eindelijk bewijs (toen) dat er wolven in zwitserland voorkwamen.
Is niet zo vreemd, toch? Loslopende honden worden beschouwd als grote verstoorders van het wild (bedenk dat loslopende honden in veel grotere dichtheden voorkomen dan wolven: veel frequentere verstoring). Daarom geldt in veel Europese landen dat jagers het recht hebben honden te schieten als die honden zich meer dan 50 meter van de dichtstbijzijnde mens (potentiele eigenaar) af bevinden. In de praktijk wordt daar terughoudend mee omgegaan. Bij mij in het dorp liep een labrador vrijwel dagelijks "zichzelf uit te laten" (= te jagen zonder baas). Pas na meer dan een jaar werd hij afgeschoten. Nu baas droevig, maar m.i. was dat afschot terecht. Bovendien is de wettelijke regel bekend. (Ik ben zelf honde - en katte- liefhebber maar vindt wel dat eigenaren verantwoordelijk zijn voor hun huisdier.

Dat een jager een hond en een wolf niet kan onderscheiden is een slechtere zaak. Maar: juist de wolf-achtige honden (sledehonden en als de huisdier gehouden hybride rassen tussen wolf en hond) hebben sterk de neiging zelfstandig te jagen. Bovendien hebben honden met een wolf-achtige bouw waarschijnlijk een grotere kans daadwerkelijk een hert te vangen. En wanneer je dan als jager niet vermoed dat wolven in je omgeving voor zouden kunnen komen... Nee, eerder hulde aan de jager die zijn vergissing bekend durfde maken (sommigen zouden het betreffende dier een stukje onder de grond hebben gestopt en erover gezwegen hebben!).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Freek Verkerk

#32
Ik vind het niet vreemd dat die jagers het onderscheid niet kunnen maken tussen een wolf en een hond. Sommige honden rassen lijken (zeker van afstand) erg op een wolf.

En volgens mij zijn er in Nederland geen loslopende honden die in hun eigen levnsonderhoud voorzien.
Waar het mij om gaat is dat verwilderde huisdieren (zeker honden en katten) toch vaak een baas hebben die erg verdrietig word.

En van echt verwilderde dieren, laten we zeggen zonder baas, tweede generatie en verder (fazanten, konijnen, halsbandparkieten, schildpadden) dan hebben we het dus over exoten; het zijn er teveel; gewoon bij neerleggen, accepteren.

Maar dan hebben we het al niet meer over katten.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

huysse

CiteerEn volgens mij zijn er in Nederland geen loslopende honden die in hun eigen levnsonderhoud voorzien.


Er is in Aalten een hond gepakt (aangehouden?) die een ree te pakken had!
Nadere details ontbreken.

Groet,
Marijke

En dit gaat dus ook niet over katten

tekenaar

Citeerschildpadden
Er is GEEN tweede generatie van schildpadden in Nederland want succesvolle voortplanting is nog niet geconstateerd (van geen enkele soort).

Verder gaat dit onderwerp erg off-topic en daarom doe ik het op slot. Indien nodig kan het worden vervolgd op 'praat maar raak'.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/