Welke Scope

Gestart door fam. de Lange, oktober 10, 2023, 10:29:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

fam. de Lange

Omdat ik met een aantal personen redelijk serieus het vogelvirus te pakken heb ben ik nu eigenlijk op zoek naar een scope. Nu had ik bedacht dat ik met het rijtje van Bushnell een mooi rijtje te pakken heb om een geschikte voor ons te vinden. Gaandeweg zag ik dan daarbij nog wel de Swarowski ATS 65 die nog wel weer duurder uitvalt maar misschien toch ook nog net interessant kan zijn. Heeft iemand hier opmerkingen of toevoegingen voor

Bushnell Forge 20-60×80 ED
Bushnell Nitro 20-60×65 ED
Bushnell Engage DX 20-60×80
Bushnell Prime 20-60×65
Swarowski ATS 65

Jaap van Steensel

Eerlijk gezegd heb je een bijzonder rijtje opgenoemd. Dat je de diverse modellen van Bushnell afweegt kan ik me voorstellen, die beslaan een verschillende range qua prijs en kwaliteit. Maar in vergelijking met de genoemde Swarovski gaan ze het op kwaliteit (en ook op prijs) allemaal dik afleggen. Eerlijk gezegd is het niet helemaal een eerlijke vergelijking om de Bushnells te vergelijken met de Swarovski. Mocht je in de gelegenheid zijn om ze naast elkaar te vergelijken dan zul je dat zeker ook merken en be-amen. De beeldkwaliteit van een Swarovski is gewoon een (paar) klasse(n) beter.
Dus ga gewoon naar een winkel waar je scopes naast elkaar kan vergelijken. Dan ga je ook merken waarom een afweging tussen een 65mm of 80/85mm scope een even belangrijke afweging is als die tussen bepaalde merken. Kijk je alleen overdag of ook wel in schemerige omstandigheden, draag je de scope vaak of gebruik je hem alleen op vaste locaties. Gewicht en gewenste lichtopbrengst zijn belangrijke aspecten als het gaat om de keuze voor de diameter van de scope.
Bepaal je budget en ga vergelijken in de winkel, als de Swarovski inderdaad binnen je budget past, dan is een Bushnell, met alle respect eigenlijk al een gepasseerd station en zijn er nog behoorlijk wat andere interessante opties van Kowa of Zeiss.
En bedenk dat je voor een goede scope ook een goed statief moet hebben. Beetje open deur misschien, maar een goed statief kost ook nog een redelijk bedrag. Maar je zou daar niet op moeten bezuinigen. Beter een iets mindere scope op een goed statief dan een top scope op een onstabiel ding.