NIA geeft een vreemd resultaat, discussie over oorzaak

Gestart door RutgerB, oktober 07, 2023, 08:55:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Als we ons ergens geen zorgen om hoeven maken is het het aantal beschikbare foto's, ook niet als je alleen met groen goedgekeurde waarnemingen met maar 1 foto zou gebruiken als referentie.

Ik zag vandaag een mooi voorbeeld bij 1 waarneming van een suggestie van NIA

CiteerStijve naaldvaren Polystichum aculeatum 40%
Zachte naaldvaren Polystichum setiferum 17%
Mannetjesvaren Dryopteris filix-mas 12%
Wijfjesvaren Athyrium filix-femina 10%
Smalle stekelvaren + Brede stekelvaren Dryopteris carthusiana + Dryopteris dilatata 5%
Gevlekte aronskelk Arum maculatum 2%
Italiaanse aronskelk Arum italicum 1%
Niervaren spec. Dryopteris spec. 1%
Aronskelk spec. Arum spec. 1%

Feitelijk is dit ook
Plant onbekend 99 %
Varen onbekend 85 %
Polystichum spec. 57 %
Dryopteris spec. 18 %
Athyrium spec. 10 %
Araceae spec. 4 %
Arum spec 4 %  (?)

Je kunt die percentage bij elkaar optellen voor een bredere groep, toch? Lijkt me ook het overwegen waard. Een soort schaduwlijst met verzamelsoorten.

Ik weet echter niet of ik mijn doel (= minder werk) als validator met 1 van de twee ideeën ga bereiken. Als ik het als validator STRAKS van een in theorie wel juiste familie Asteraceae spec. naar een iets specifiekere Sonchus spec. wijzig of NU van een niet goed uit te maken Sonchus oleraceus naar Sonchus spec. of misschien wel Asteraceae spec. dat maakt qua hoeveelheid werk waarschijnlijk geen sikkepit uit. Wel staat er in theorie veel meer juist in eerste instantie dus kan ik ze makkelijker negeren.

Ik richt mijn pijlen dan toch liever op een strengere selectie van door NIA in Obsidentify benoemde waarnemingen bij de poort. Geen waarnemingen toegelaten onder de 80% herkenning  :police:

Martijn van Sluijs

Citaat van: RutgerB op oktober 29, 2023, 21:06:16 PMIk richt mijn pijlen dan toch liever op een strengere selectie van door NIA in Obsidentify benoemde waarnemingen bij de poort. Geen waarnemingen toegelaten onder de 80% herkenning  :police:
Onder een grenspercentage (10% of 15% ofzo) met de huidige wijze waarop ObsIdentify is ingericht alleen invoer als Plant onbekend toestaan ben ik wel voorstander van. Onder een bepaald percentage helemaal niet in laten voeren niet. Dan bepalen de grillen van NIA of je een waarneming kunt aanmaken of niet.
Vriendelijke groeten,
Martijn

hiskodevries

@rutger, staat ook keurig vermeld in de NIA roadmap https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,499061.0.html
al zal het jaartal niet meer gehaald worden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0