verjagen, maar hoe

Gestart door oostsouburg, juni 10, 2008, 08:08:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

oostsouburg

Hallo dierenliefhebbers.

Deze foto kreeg ik toegestuurd van kennissen in Drenthe, het is een dode steenmarter. Een paartje van deze marters hebben zijn huis uitgezocht om een nestje te maken en omdat dit nachtdieren zijn worden ze 's nachts nogal eens wakker gehouden. Doden mag niet omdat ze beschermd zijn en de gemeente doet niets. Ze maken een vreselijke herrie en ze laten ontlasting achter zodat het in huis behoorlijk riekt, niet echt lekker dus. In een kamertje wat ze eigenlijk niet gebruiken daar hebben ze een deel beschot weggesloopt en daar achter veel achtergelaten ontlasting.

IEMAND EEN IDEE OM ZE TE VERJAGEN?

groetjes Chris

ps.
Hoe deze marter aan zijn eind gekomen is weet ik niet!!!

Leon Olsthoorn

Omdat de steenmarter beschermd is, is behalve het doden ook het verjagen van het dier niet zonder meer toegestaan. Op de volgende site kun je in ieder geval veel meer informatie vinden:

http://www.hanbrinkcatesteenmarter.nl/

Daarbij moet ik wel nog even opmerken dat ik de foto en het woordje uitroeien als topic-titel bepaald onsmakelijk vind. Zeker omdat je zegt niet te weten hoe de marter aan zijn einde is gekomen lijkt het toevoegen van die foto geen enkele waarde te hebben
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

oostsouburg

CiteerOmdat de steenmarter beschermd is, is behalve het doden ook het verjagen van het dier niet zonder meer toegestaan. Op de volgende site kun je in ieder geval veel meer informatie vinden:

http://www.hanbrinkcatesteenmarter.nl/

Daarbij moet ik wel nog even opmerken dat ik de foto en het woordje uitroeien als topic-titel bepaald onsmakelijk vind. Zeker omdat je zegt niet te weten hoe de marter aan zijn einde is gekomen lijkt het toevoegen van die foto geen enkele waarde te hebben
Oke ik heb het woordje uitroeien verwijderd en de foto idemdito omdat dit blijkbaar onsmakelijk overkomt, maar toch bedankt voor reactie.

groet Chris

Hans Kleine Koerkamp

Nou de foto laat niet veel te raden over , bloed aan hout ,
spijkers , bukskogel , bloed aan de kop !!
Echt natuurlijk lijkt de dood van dit beest me niet .
ik ben benieuwd of deze foto nog een staartje krijgt.




mlahaye

#4
Als laatste bijdrage een link naar een goede site met goede informatie, over wat een steenmarter is, doet en hoe je de schade beperkt kan houden. Sterk aanbevolen: http://www.vzz.nl/soorten/steenmarter/index.html

Met vriendelijke groeten,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

logico

#5
Marters vormen een steeds groter wordend probleem. Ik heb een eigen ongediertebstrijdingsbedrijf en kom hier vaak mee in aanraking. Het is zeer moeilijk om van marters af te komen als de geur er éénmaal hangt.

Ten eerste:
Een marter met jongen mag je zowiezo niet verontrusten of verstoren.Even geduld tot de jongen weg zijn en de overlast zal verminderen.

Plaats een lamp of plaats lampen/verlichting op de plaats waar ze zitten.
Als ze in je huis zitten dan hebben ze naar alle waarschijnlijkheid een donkere plaats uitgekozen. Zorg dat je deze plaatst verlicht en de marters zullen weg trekken. Zorg dat de ruimte goed verlicht wordt.

Omdat de geur  van marters aanwezig is zul je weer bezoek krijgen van andere marters dus zul je eventuele gaten en kieren af moeten dekken/dichten zodra de marters verhuist zijn.

Succes.
Met vriendelijke groet,
Patrick

BartNoort

Dat verlichten zodat een marter wegblijft / gaat is in het geval van vleermuizen verboden, dat valt namelijk onder verstoring en kan alléén gebeuren als daar ontheffing voor aangevraagd is.

Op zo'n moment worden alle optie's overwogen en wordt de beste oplossing gekozen voor mens en dier, onderneem zelf dus niets maar laat je goed voorlichten!
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

logico

Voorlichten is altijd goed.. Al gaat het hier om steenmarters. Niet om vleermuizen.
Met vriendelijke groet,
Patrick