Obsmapp 9.4.x vragen/bugs en opmerkingen/questions & bugs

Gestart door Alex Kwak, september 26, 2023, 08:51:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten Hotting

Citaat van: Alex Kwak op oktober 04, 2023, 14:02:28 PM
Citaat van: Maarten Hotting op oktober 04, 2023, 10:50:27 AMNog niet opgelost in 9.4.3

Klopt:
*9.4.3    2023-10-03
Bugfix: Species with spaces were not found if "Filter only on first letters" was checked
Bugfix: 'All species' was sometimes showing duplicate species


Jammer, maar ik mag hopen dat dit nog wel voor de definitieve release wordt opgelost ?!
Groet,
Maarten

Alex Kwak

#31
Citaat van: Maarten Hotting op oktober 05, 2023, 07:25:35 AM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 04, 2023, 14:02:28 PM
Citaat van: Maarten Hotting op oktober 04, 2023, 10:50:27 AMNog niet opgelost in 9.4.3

Klopt:
*9.4.3    2023-10-03
Bugfix: Species with spaces were not found if "Filter only on first letters" was checked
Bugfix: 'All species' was sometimes showing duplicate species


Jammer, maar ik mag hopen dat dit nog wel voor de definitieve release wordt opgelost ?!

Zeker, in 9.4.4 die vandaag of morgen beschikbaar komt.   B)

*9.4.4 2023-10-05
Bugfix: Bij zoeken met 1 spatie crashte het zoekscherm.
Bugfix: Bij het sorteren van de soortgroepen werd ook 'alle soorten' getoond
Bugfix: Geen tweede waarneming in te voeren bij gebruik van vaste locatie
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

#32
Citaat van: Alex Kwak op oktober 06, 2023, 13:01:00 PM*9.4.4 2023-10-05
Bugfix: Geen tweede waarneming in te voeren bij gebruik van vaste locatie
Dit probleem is nog niet verholpen in 9.4.4

Opgelost in 9.4.5  :right:
Groet,
Maarten

Maarten Sluijter

Na de laatste update: vaste locatie blijft niet staan na eerste waarneming. Tevens is de app langzamer geworden met het selecteren van soorten.
.

Kees de Jager

Versie 9.4.4 past filtering van zeldzaamheid niet meer goed toe (minimaal bij vogels). Soorten die voorheen zichtbaar waren bij keuze "zonder extreme zeldzaamheden" zijn nu alleen nog te zien bij keuze "alles". Voorbeeld: bladkoning.
Soortenlijst al een keer verwijderd.

Timon Boumon

9.4.4
Instelling 'Sorteer soortenlijst'staat op 'laatstgekozen', echter, ObsMapp geeft niet de laatstgekozen soorten op, maar enkele soorten die ik weliswaar een paar dagen voorheen invoerde.
Voor een kartering moet ik nu telkens opnieuw de soortnaam typen, in plaats van het lijstje met laatstgekozen soorten te scrollen.
Probleem zowel bij 'Alle soorten', 'Verzamelgroep' of aparte groepen als 'planten'.
Bedankt om te bekijken!

Lanius

Citaat van: Maarten Sluijter op oktober 10, 2023, 16:16:30 PMNa de laatste update: vaste locatie blijft niet staan na eerste waarneming. Tevens is de app langzamer geworden met het selecteren van soorten.

Versie 9.4.4: Beetja als hierboven, maar anders: Als je locatie aanklikt op kaart en je voert een soort in, dan blijft de locatie wel behouden in invoerscherm voor volgende soort, maar hij wil de volgende ingevoerde soort niet meer opslaan. ik moet dan weer naar de kaart gaan, locatie opnieuw aanduiden, dan opslaan en dan herhaalt het zich. Ik kan dan weer volgende soort niet opslaan, tenzij ik locatie op kaart weer aanduid.

Nokia X10, android versie 13
Davy De Groote

Maarten Hotting

De zeldzaamheid van een soort in de soortenlijst (ongefilterd) klopt niet altijd. Zelf tijdens het scrollen wisselen teksten van zwart naar rood of andersom.
Na het filteren (zoeken op naam) wordt wel de juiste zeldzaamheid weergegeven.
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op oktober 08, 2023, 13:40:44 PM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 06, 2023, 13:01:00 PM*9.4.4 2023-10-05
Bugfix: Geen tweede waarneming in te voeren bij gebruik van vaste locatie
Dit probleem is nog niet verholpen in 9.4.4

Ik zie het, vreemd. Ik heropen het issue.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Sluijter op oktober 10, 2023, 16:16:30 PMNa de laatste update: vaste locatie blijft niet staan na eerste waarneming. Tevens is de app langzamer geworden met het selecteren van soorten.

Ik vermoed dat je bedoeld wat Maarten Hotting aangaf: een tweede waarneming kan niet worden ingevoerd?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Kees de Jager op oktober 10, 2023, 19:32:54 PMVersie 9.4.4 past filtering van zeldzaamheid niet meer goed toe (minimaal bij vogels). Soorten die voorheen zichtbaar waren bij keuze "zonder extreme zeldzaamheden" zijn nu alleen nog te zien bij keuze "alles". Voorbeeld: bladkoning.
Soortenlijst al een keer verwijderd.

Ja, ik zie het ook. Oorzaak blijkt ergens in de code een 'kleiner dan' in plaats van een 'kleiner of gelijk aan'  :-\
Issue aangemaakt
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

robbe p

Citaat van: Timon Boumon op oktober 10, 2023, 21:37:15 PM9.4.4
Instelling 'Sorteer soortenlijst'staat op 'laatstgekozen', echter, ObsMapp geeft niet de laatstgekozen soorten op, maar enkele soorten die ik weliswaar een paar dagen voorheen invoerde.
Voor een kartering moet ik nu telkens opnieuw de soortnaam typen, in plaats van het lijstje met laatstgekozen soorten te scrollen.
Probleem zowel bij 'Alle soorten', 'Verzamelgroep' of aparte groepen als 'planten'.
Bedankt om te bekijken!

Ik heb hetzelfde, maar enkel bij ´planten´(maar wel de Europese en de Belgische lijst) en ´paddenstoelen´ vreemd genoeg. Ook getest bij vogels, mossen, nachtvlinders daar werkt het wel.

Alex Kwak

Citaat van: robbe p op oktober 16, 2023, 11:29:56 AM
Citaat van: Timon Boumon op oktober 10, 2023, 21:37:15 PM9.4.4
Instelling 'Sorteer soortenlijst'staat op 'laatstgekozen', echter, ObsMapp geeft niet de laatstgekozen soorten op, maar enkele soorten die ik weliswaar een paar dagen voorheen invoerde.
Voor een kartering moet ik nu telkens opnieuw de soortnaam typen, in plaats van het lijstje met laatstgekozen soorten te scrollen.
Probleem zowel bij 'Alle soorten', 'Verzamelgroep' of aparte groepen als 'planten'.
Bedankt om te bekijken!

Ik heb hetzelfde, maar enkel bij ´planten´(maar wel de Europese en de Belgische lijst) en ´paddenstoelen´ vreemd genoeg. Ook getest bij vogels, mossen, nachtvlinders daar werkt het wel.

Oorzaak is bekend, oplossing komt in een volgende release.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

tarsiger

Als ik bij 'Tellen' kies voor 'Sorteer op familie', krijg ik toch een alfabetische lijst te zien (versie 9.4.4, maar was ook al het geval voor de meest recente update). Het niet onthouden van de laatgekozen soorten is hier ook het geval.

Simon Feys

Jan-Freerk Kloen

Citaat van: Timon Boumon op oktober 10, 2023, 21:37:15 PM9.4.4
Instelling 'Sorteer soortenlijst'staat op 'laatstgekozen', echter, ObsMapp geeft niet de laatstgekozen soorten op, maar enkele soorten die ik weliswaar een paar dagen voorheen invoerde.
Voor een kartering moet ik nu telkens opnieuw de soortnaam typen, in plaats van het lijstje met laatstgekozen soorten te scrollen.
Probleem zowel bij 'Alle soorten', 'Verzamelgroep' of aparte groepen als 'planten'.
Bedankt om te bekijken!

Dit heb ik ook. Samsung Galaxy A53, laatste versie obsmapp.
Jan-Freerk Kloen (JFK)

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

Alex Kwak

Citaat van: Jan-Freerk Kloen op oktober 18, 2023, 09:19:38 AM
Citaat van: Timon Boumon op oktober 10, 2023, 21:37:15 PM9.4.4
Instelling 'Sorteer soortenlijst'staat op 'laatstgekozen', echter, ObsMapp geeft niet de laatstgekozen soorten op, maar enkele soorten die ik weliswaar een paar dagen voorheen invoerde.
Voor een kartering moet ik nu telkens opnieuw de soortnaam typen, in plaats van het lijstje met laatstgekozen soorten te scrollen.
Probleem zowel bij 'Alle soorten', 'Verzamelgroep' of aparte groepen als 'planten'.
Bedankt om te bekijken!

Dit heb ik ook. Samsung Galaxy A53, laatste versie obsmapp.

Nogmaals: Oorzaak is bekend, oplossing komt in een volgende release.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

#46
Alle 'forma' soorten ontbreken in de soortenlijst. Daardoor is o.a. Parkeend, Parkgans en Stadsduif niet meer in te voeren.

Wanneer komt de volgende release? Het zijn nogal wat bugs inmiddels...
Edit: Inmiddels 9.4.5 geïnstalleerd, met daarin enkele bugs opgelost
Groet,
Maarten

SlechtValk

Versie 9.4.5 (14153)

Bij het invoeren van achtereenvolgens de volgende soorten:

4-ingevoerde-waarnemingen.jpeg

  • Zeearend
  • Woudaap
  • Putter
  • Westerse Kauw


Komen in de lijst van te kiezen soorten (gesorteerd op laatst gekozen) ook de synoniemen te staan:

lijst-recent-ingevoerd.jpeg

Naar mijn mening is het onjuist dat het invoeren van deze vier soorten resulteert in een lijst van deze zeven "laatst gekozen" namen.

Ik heb geen "Kauw ssp spermologus", "Distelvink" of "Woudaapje" ingevoerd... dus waarom verschijnen die daar?

Mijns inziens zou daar OF de naam moeten verschijnen die je daadwerkelijk gekozen hebt (dit lijkt me het meest logische gedrag, gezien het raar is om daar "Putter" te laten verschijnen als jij het beeste alleen onder de naam "Distelvink" kent). OF de voorkeursnaam (de naam met hoogste name-order). Maar in elk geval niet alle twee...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Maarten Hotting

Zet bij de Soortgroepinstellingen het vinkje bij Alternatieve soortnamen uit. Dan is het opgelost
Groet,
Maarten

SlechtValk

Citaat van: Maarten Hotting op oktober 22, 2023, 10:28:23 AMZet bij de Soortgroepinstellingen het vinkje bij Alternatieve soortnamen uit. Dan is het opgelost

Dan kun je er ook niet meer op zoeken... dus dat lost het probleem niet op...

Maar buiten dat is het een lapmiddel... het is gewoon heel raar gedrag dat als je één soort invoert, dat er ineens twee soorten verschijnen bij "laatst ingevoerd". Dat is heel simpel gezegd gewoon fout.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op oktober 22, 2023, 13:09:08 PMMaar buiten dat is het een lapmiddel... het is gewoon heel raar gedrag dat als je één soort invoert, dat er ineens twee soorten verschijnen bij "laatst ingevoerd". Dat is heel simpel gezegd gewoon fout.

Dat is té simpel gezegd: Het is immers dezelfde soort.
Als je als laatste een Putter ingevoerd hebt, en je hebt ingesteld dat je alternatieve namen wilt zien, dat heb je dus ook als laatste een Distelvink ingevoerd.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

als ik een vaste locatie op de kaart invoer gaat dat 1x goed. Bij de volgende waarneming en de vraag " gps weer aanzetten" > Nee wordt de opslaan knop niet actief. Pas als je weer op de kaart een locatie vast zet kan je wel opslaan.
versie 9.4.4
Johan op den Dries
Sneek

Maarten Hotting

Citaat van: Johan op den Dries op oktober 23, 2023, 12:41:00 PMals ik een vaste locatie op de kaart invoer gaat dat 1x goed. Bij de volgende waarneming en de vraag " gps weer aanzetten" > Nee wordt de opslaan knop niet actief. Pas als je weer op de kaart een locatie vast zet kan je wel opslaan.
versie 9.4.4

Dat is in 9.4.5. opgelost. Even de update installeren dus  ;)
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op oktober 18, 2023, 10:27:59 AM
Citaat van: Jan-Freerk Kloen op oktober 18, 2023, 09:19:38 AM
Citaat van: Timon Boumon op oktober 10, 2023, 21:37:15 PM9.4.4
Instelling 'Sorteer soortenlijst'staat op 'laatstgekozen', echter, ObsMapp geeft niet de laatstgekozen soorten op, maar enkele soorten die ik weliswaar een paar dagen voorheen invoerde.
Voor een kartering moet ik nu telkens opnieuw de soortnaam typen, in plaats van het lijstje met laatstgekozen soorten te scrollen.
Probleem zowel bij 'Alle soorten', 'Verzamelgroep' of aparte groepen als 'planten'.
Bedankt om te bekijken!

Dit heb ik ook. Samsung Galaxy A53, laatste versie obsmapp.

Nogmaals: Oorzaak is bekend, oplossing komt in een volgende release.

Opgelost in update 9.4.6 die vandaag beschikbaar komt voor de testgroep.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Zo te zien zijn de meeste bugs in 9.4.6 wel verholpen.

Onderstaande alleen nog niet:
Citaat van: Maarten Hotting op oktober 15, 2023, 15:30:45 PMDe zeldzaamheid van een soort in de soortenlijst (ongefilterd) klopt niet altijd. Zelf tijdens het scrollen wisselen teksten van zwart naar rood of andersom.
Na het filteren (zoeken op naam) wordt wel de juiste zeldzaamheid weergegeven.
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op oktober 23, 2023, 15:24:58 PMZo te zien zijn de meeste bugs in 9.4.6 wel verholpen.

Onderstaande alleen nog niet:
Citaat van: Maarten Hotting op oktober 15, 2023, 15:30:45 PMDe zeldzaamheid van een soort in de soortenlijst (ongefilterd) klopt niet altijd. Zelf tijdens het scrollen wisselen teksten van zwart naar rood of andersom.
Na het filteren (zoeken op naam) wordt wel de juiste zeldzaamheid weergegeven.


Ah, die had ik inderdaad gemist
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jurgen Rotteveel

Als ik in de nieuwste versie van Obsmapp  een locatie kies op kaart en een waarneming invoer via de knop "opslaan" dan lukt het niet om meteen nog een waarneming op dezelfde locatie in te voeren, de "opslaan" knop werkt dan niet. Kan dit aangepast worden?

Groeten Jurgen Rotteveel

Alex Kwak

Citaat van: Jurgen Rotteveel op oktober 27, 2023, 16:29:20 PMAls ik in de nieuwste versie van Obsmapp  een locatie kies op kaart en een waarneming invoer via de knop "opslaan" dan lukt het niet om meteen nog een waarneming op dezelfde locatie in te voeren, de "opslaan" knop werkt dan niet. Kan dit aangepast worden?

Groeten Jurgen Rotteveel

Zie 3 of 4 berichten hierboven. Opgelost in 9.4.6
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jurgen Rotteveel

Citaat van: Alex Kwak op oktober 27, 2023, 20:55:43 PM
Citaat van: Jurgen Rotteveel op oktober 27, 2023, 16:29:20 PMAls ik in de nieuwste versie van Obsmapp  een locatie kies op kaart en een waarneming invoer via de knop "opslaan" dan lukt het niet om meteen nog een waarneming op dezelfde locatie in te voeren, de "opslaan" knop werkt dan niet. Kan dit aangepast worden?

Groeten Jurgen Rotteveel

Zie 3 of 4 berichten hierboven. Opgelost in 9.4.6

Bedankt! Ik kan Obsmapp alleen nog niet updaten op Fairphone 3 met Android 13.

Groeten Jurgen Rotteveel

Alex Kwak

Citaat van: Jurgen Rotteveel op oktober 28, 2023, 18:04:20 PM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 27, 2023, 20:55:43 PM
Citaat van: Jurgen Rotteveel op oktober 27, 2023, 16:29:20 PMAls ik in de nieuwste versie van Obsmapp  een locatie kies op kaart en een waarneming invoer via de knop "opslaan" dan lukt het niet om meteen nog een waarneming op dezelfde locatie in te voeren, de "opslaan" knop werkt dan niet. Kan dit aangepast worden?

Groeten Jurgen Rotteveel

Zie 3 of 4 berichten hierboven. Opgelost in 9.4.6

Bedankt! Ik kan Obsmapp alleen nog niet updaten op Fairphone 3 met Android 13.

Groeten Jurgen Rotteveel

Deze was nog in test, en is inmiddels voor iedereen beschikbaar
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!