Obsmapp 9.4.x vragen/bugs en opmerkingen/questions & bugs

Gestart door Alex Kwak, september 26, 2023, 08:51:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Voordat je een probleem meldt zorg dat je in elk geval de meest recente versie hebt geïnstalleerd
Before you report a problem, make sure you have the latest version installed

ObsMapp 9.4.2 is nu beschikbaar voor beta-testers.
Als de test goed verloopt zal volgende week deze update voor iedereen beschikbaar komen.

Belangrijkste wijziging in deze update is de soortenlijst. Deze bouwt sneller op, en er zijn wat foutjes gehaald uit de soortselectie. Maar ook extreem grote lijsten als de plantenlijst van de wereld (500.000 soorten) kan nu ook worden gebruikt op oudere/tragere toestellen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Versie 9.4.2

Zoeken naar soorten in de soortenlijst werkt niet goed meer. Normaal zou "zw k" de optie voor Zwarte Kraai moeten weergeven, nu blijft de lijst leeg.
Groet,
Maarten

Alex Kwak

#2
Citaat van: Maarten Hotting op september 27, 2023, 10:09:01 AMVersie 9.4.2

Zoeken naar soorten in de soortenlijst werkt niet goed meer. Normaal zou "zw k" de optie voor Zwarte Kraai moeten weergeven, nu blijft de lijst leeg.

Welke lijst gebruik je? Vogels NL, verzamelgroep, 'alle soorten', ...
En zoek je op alleen lokale naam en/of wetenschappelijke naam?

[edit] Net voor alle zekerheid even getest: bij mij gaat het volledig goed bij alle combinaties.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Citaat van: Alex Kwak op september 27, 2023, 10:37:33 AM
Citaat van: Maarten Hotting op september 27, 2023, 10:09:01 AMVersie 9.4.2

Zoeken naar soorten in de soortenlijst werkt niet goed meer. Normaal zou "zw k" de optie voor Zwarte Kraai moeten weergeven, nu blijft de lijst leeg.

Welke lijst gebruik je? Vogels NL, verzamelgroep, 'alle soorten', ...
En zoek je op alleen lokale naam en/of wetenschappelijke naam?

[edit] Net voor alle zekerheid even getest: bij mij gaat het volledig goed bij alle combinaties.
Met alle soortgroepen hetzelfde resultaat.
Ik zie nu dat het wel werkt als ik het vinkje bij 'Filter alleen op beginletters' uitzet.
Ik vermoed dat het dus daarmee te maken heeft
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op september 27, 2023, 11:15:53 AMIk zie nu dat het wel werkt als ik het vinkje bij 'Filter alleen op beginletters' uitzet.
Ik vermoed dat het dus daarmee te maken heeft

Ah, dank, dat lijkt inderdaad belangrijke info.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op september 27, 2023, 14:09:58 PM
Citaat van: Maarten Hotting op september 27, 2023, 11:15:53 AMIk zie nu dat het wel werkt als ik het vinkje bij 'Filter alleen op beginletters' uitzet.
Ik vermoed dat het dus daarmee te maken heeft

Ah, dank, dat lijkt inderdaad belangrijke info.

Oorzaak gevonden en wordt zsm opgelost.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

@alex, met mijn testversie lukt het ook niet.
met zw k
Als ik op kraai zoek krijg ik alleen kraaiachtige onbekend
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op september 28, 2023, 10:44:02 AM@alex, met mijn testversie lukt het ook niet.
met zw k
Als ik op kraai zoek krijg ik alleen kraaiachtige onbekend

Zoals al gemeld: dit treedt op als je 'beginletters' hebt aangevinkt, oorzaak bekend, en oplossing ook.
Even geduld dus...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

rudi

Hallo.
Vandaag had ik foto's gemaakt van een paddenstoel, de app zei Mycena sp. maar als ik die naam aanklikte kwam die niet automatisch in het invoerscherm terecht. Bij alle andere paddenstoelen wel. 9.3 versie.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

rudi

Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

rudi

in de app store van google staat bij obsmapp alleen verwijderen of openen maar niet updaten, in de app zelf zie ik ook geen update mogelijkheid, hoe kom ik aan 9.4?
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Jan Mudde

Citaat van: rudi op september 28, 2023, 13:10:32 PMin de app store van google staat bij obsmapp alleen verwijderen of openen maar niet updaten, in de app zelf zie ik ook geen update mogelijkheid, hoe kom ik aan 9.4?


Hallo Rudi,

Versie 9.4 is alleen nog maar beschikbaar voor die mensen die zich als beta-tester hebben aangemeld. Dat kan ( of kon, dat weet ik niet) in de Playstore bij de app voor zover ik weet. De beta-testers halen de grootste en meest voorkomende bugs er uit in een paar weken en als dat dan allemaal gerepareerd is dan komt de 9.4 versie van de app voor iedereen beschikbaar.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

rudi

Ok bedankt voor de info Jan, ik heb in het begin veel gewerkt met versies die nog niet getest waren, maar nu doe ik alleen nog waarnemen met de geteste  versies.
Vriendelijke groet Rudi Wortelboer.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Alex Kwak

Citaat van: rudi op september 28, 2023, 17:49:05 PMOk bedankt voor de info Jan, ik heb in het begin veel gewerkt met versies die nog niet getest waren, maar nu doe ik alleen nog waarnemen met de geteste  versies.
Vriendelijke groet Rudi Wortelboer.

Begrijp ik overigens volkomen. Maar we hebben het ontwikkeltraject de laatste tijd wel sterk verbeterd: het 4 ogen principe dus de code wordt altijd bekeken door minstens een andere persoon. Een nieuwe versie wordt eerst intern getest: letterlijk een paar dagen het veld in. Pas daarna wordt deze aangeboden aan de testgroep, en pas weer een week later krijgt 'iedereen' de update.
Maar toch, met alle 100 instellingen die ObsMapp heeft en tig verschillende lijsten, die ook nog weer eens gecombineerd kan worden... gaat er nog wel eens iets fout. We zijn net mensen  :P
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Nog een bug in versie 9.4.2
Wanneer in het invoerscherm open en ik kies voor mijn ingestelde vaste locatie kan ik één waarneming invoeren.
Bij het selecteren van de tweede soort gaat het nog goed, maar die waarneming kan ik niet opslaan.
Onderin het scherm staat wel de tekst: 'locaite: wachten op locatie-fix...'

Het lijkt er dus op dat er opnieuw een locatie verwacht wordt terwijl er nog altijd bovenin het scherm 'vaste locatie' staat geselecteerd.
Groet,
Maarten

Maarten Hotting

Nog twee bugs:
In de verzamelgroep en bij alle soorten wordt de laatst ingevoerde soort niet onthouden

En bij de lijst alle soorten staan alle dagvlinders dubbel in de lijst, terwijl de soortenlijst maar één keer is gedownload
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op september 30, 2023, 14:06:53 PMNog een bug in versie 9.4.2
Wanneer in het invoerscherm open en ik kies voor mijn ingestelde vaste locatie kan ik één waarneming invoeren.
Bij het selecteren van de tweede soort gaat het nog goed, maar die waarneming kan ik niet opslaan.
Onderin het scherm staat wel de tekst: 'locaite: wachten op locatie-fix...'

Het lijkt er dus op dat er opnieuw een locatie verwacht wordt terwijl er nog altijd bovenin het scherm 'vaste locatie' staat geselecteerd.

Ga ik naspelen, dank!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op september 30, 2023, 18:03:12 PMIn de verzamelgroep en bij alle soorten wordt de laatst ingevoerde soort niet onthouden

Ga ik ook naspelen

Citaat van: Maarten Hotting op september 30, 2023, 18:03:12 PMEn bij de lijst alle soorten staan alle dagvlinders dubbel in de lijst, terwijl de soortenlijst maar één keer is gedownload

Ja, die had Hisko ook ontdekt, komt door een 9.3-foutje. Is in de eerstkomende update opgelost.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op oktober 01, 2023, 12:17:35 PM
Citaat van: Maarten Hotting op september 30, 2023, 18:03:12 PMIn de verzamelgroep en bij alle soorten wordt de laatst ingevoerde soort niet onthouden

Ga ik ook naspelen


Kan kan dit niet reproduceren:
Ik zet het vinkje 'soort onthouden' aan, selecteer 'alle soorten' en voer een soort in.
Die soort blijft keurig geselecteerd staan.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

#21
Citaat van: Alex Kwak op oktober 02, 2023, 07:52:12 AM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 01, 2023, 12:17:35 PM
Citaat van: Maarten Hotting op september 30, 2023, 18:03:12 PMIn de verzamelgroep en bij alle soorten wordt de laatst ingevoerde soort niet onthouden

Ga ik ook naspelen


Kan kan dit niet reproduceren:
Ik zet het vinkje 'soort onthouden' aan, selecteer 'alle soorten' en voer een soort in.
Die soort blijft keurig geselecteerd staan.

Het gaat om het selecteren van de soort, daarbij staan de laatst ingevoerde soorten normaal bovenaan.
Gisteren nog een aantal waarneming ingevoerd met de app, maar als ik met de verzamelgroep een soort wil selecteren krijg ik dat niet te zien.

Gek genoeg zijn de soorten die nu wel bovenaan staan Black-headed Gull en Black Redstart (beide gisteren ingevoerd).
De overeenkomst hierin in de letter B, en jawel als ik Barn Swallow invoer komt die er ook bij te staan.
Maar alle andere soorten, zonder B, komen niet terug in de lijst als 'laatst ingevoerd bovenaan'

Als ik de lijst van één soortgroep selecteer werkt het wel
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op oktober 02, 2023, 08:29:22 AM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 02, 2023, 07:52:12 AM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 01, 2023, 12:17:35 PM
Citaat van: Maarten Hotting op september 30, 2023, 18:03:12 PMIn de verzamelgroep en bij alle soorten wordt de laatst ingevoerde soort niet onthouden

Ga ik ook naspelen


Kan kan dit niet reproduceren:
Ik zet het vinkje 'soort onthouden' aan, selecteer 'alle soorten' en voer een soort in.
Die soort blijft keurig geselecteerd staan.

Het gaat om het selecteren van de soort, daarbij staan de laatst ingevoerde soorten normaal bovenaan.
Gisteren nog een aantal waarneming ingevoerd met de app, maar als ik met de verzamelgroep een soort wil selecteren krijg ik dat niet te zien.

Gek genoeg zijn de soorten die nu wel bovenaan staan Black-headed Gull en Black Redstart (beide gisteren ingevoerd).
De overeenkomst hierin in de letter B, en jawel als ik Barn Swallow invoer komt die er ook bij te staan.
Maar alle andere soorten, zonder B, komen niet terug in de lijst als 'laatst ingevoerd bovenaan'

Als ik de lijst van één soortgroep selecteer werkt het wel

Ah, nu is het duidelijker. Bij 'laatst ingevoerde soort wordt onthouden' denk ik aan iets anders :-)
Je extra info geeft een duidelijke hint naar de oorzaak. Dank.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

nhdejong

Hmmm ik kan nog geen 9.4.x downloaden, maar heb al diverse versies achter elkaar hetzelfde probleem (maar kom er nu eindelijk aan toe het te melden), namelijk dat ik soms snel diverse waarnemingen achter elkaar invoer. Ik werk nu met 9.3. Als ik dan een soort heb ingevoerd en ik wil direct nog een soort invoeren, dan staat de mededeling 'Waarneming ingevoerd' nog voor de onderste regel van het toetsenbord. Ookal is het maar kort, het is voor mij 1 à 2 seconden te lang. Inmiddels heb ik ontdekt dat ik wel door die mededeling heen kan toetsen, maar ik kan niet blind typen en pak dan toch vaak de v in plaats van de b of andersom.
Kan die tekst niet ergens anders in het scherm verschijnen ipv voor het toetsenbord? Wat mij betreft mag de mededeling overigens ook achterwege blijven. Liever krijg ik een mededeling als de waarneming niét is ingevoerd. Dat is namelijk een reden tot actie. Ik ga er eigenlijk vanuit dat als ik op 'Opslaan' druk dat-ie dat dan ook doet. Ik bedoel, dat is logisch.

Thanx,
Klaas

Jan Mudde

Citaat van: nhdejong op oktober 03, 2023, 15:36:10 PMHmmm ik kan nog geen 9.4.x downloaden, maar heb al diverse versies achter elkaar hetzelfde probleem (maar kom er nu eindelijk aan toe het te melden), namelijk dat ik soms snel diverse waarnemingen achter elkaar invoer. Ik werk nu met 9.3. Als ik dan een soort heb ingevoerd en ik wil direct nog een soort invoeren, dan staat de mededeling 'Waarneming ingevoerd' nog voor de onderste regel van het toetsenbord. Ookal is het maar kort, het is voor mij 1 à 2 seconden te lang. Inmiddels heb ik ontdekt dat ik wel door die mededeling heen kan toetsen, maar ik kan niet blind typen en pak dan toch vaak de v in plaats van de b of andersom.
Kan die tekst niet ergens anders in het scherm verschijnen ipv voor het toetsenbord? Wat mij betreft mag de mededeling overigens ook achterwege blijven. Liever krijg ik een mededeling als de waarneming niét is ingevoerd. Dat is namelijk een reden tot actie. Ik ga er eigenlijk vanuit dat als ik op 'Opslaan' druk dat-ie dat dan ook doet. Ik bedoel, dat is logisch.

Thanx,
Klaas

Hallo Klaas,

Je stelt je vraag op de verkeerde plek. Dit gaat louter om de versie 9.4 en die is nu nog alleen voor de beta-testers beschikbaar.
 Om toch even op je vraag terug te komen, ik denk dat waar bepaalde teksten zichtbaar worden op een scherm en of dat al dan niet het toetsenbord in de weg zit vooral gebonden is aan het toestel dat je gebruikt. Om daar überhaupt een antwoord op te geven is naast een duidelijk omschrijving van het probleem dat je ervaart ook nodig dat vermeld op welk merk en type toestel je werkt alsmede de Androidversie die daarop actief is.

Dus stel je vraag opnieuw als een versie 9.3 met vermelding van de vereiste gegevens en mogelijk kunnen de ontwikkelaars je dan een antwoord geven en eventueel ook een oplossing bedenken als het niet toestel gerelateerd is.

Grtz, Jan

Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Citaat van: nhdejong op oktober 03, 2023, 15:36:10 PMdan staat de mededeling 'Waarneming ingevoerd' nog voor de onderste regel van het toetsenbord.
Hier svp géén vragen meer over 9.3, maar die is hetzelfde voor 9.4: je kan de melding uitzetten bij de instellingen of er 'doorheen' typen
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Citaat van: Maarten Hotting op september 30, 2023, 14:06:53 PMNog een bug in versie 9.4.2
Wanneer in het invoerscherm open en ik kies voor mijn ingestelde vaste locatie kan ik één waarneming invoeren.
Bij het selecteren van de tweede soort gaat het nog goed, maar die waarneming kan ik niet opslaan.
Onderin het scherm staat wel de tekst: 'locaite: wachten op locatie-fix...'

Het lijkt er dus op dat er opnieuw een locatie verwacht wordt terwijl er nog altijd bovenin het scherm 'vaste locatie' staat geselecteerd.
Nog niet opgelost in 9.4.3

Citaat van: Alex Kwak op oktober 02, 2023, 15:35:36 PM
Citaat van: Maarten Hotting op oktober 02, 2023, 08:29:22 AMHet gaat om het selecteren van de soort, daarbij staan de laatst ingevoerde soorten normaal bovenaan.
Gisteren nog een aantal waarneming ingevoerd met de app, maar als ik met de verzamelgroep een soort wil selecteren krijg ik dat niet te zien.

Gek genoeg zijn de soorten die nu wel bovenaan staan Black-headed Gull en Black Redstart (beide gisteren ingevoerd).
De overeenkomst hierin in de letter B, en jawel als ik Barn Swallow invoer komt die er ook bij te staan.
Maar alle andere soorten, zonder B, komen niet terug in de lijst als 'laatst ingevoerd bovenaan'

Als ik de lijst van één soortgroep selecteer werkt het wel

Ah, nu is het duidelijker. Bij 'laatst ingevoerde soort wordt onthouden' denk ik aan iets anders :-)
Je extra info geeft een duidelijke hint naar de oorzaak. Dank.
Nog niet opgelost in 9.4.3
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op oktober 04, 2023, 10:50:27 AMNog niet opgelost in 9.4.3

Klopt:
*9.4.3    2023-10-03
Bugfix: Species with spaces were not found if "Filter only on first letters" was checked
Bugfix: 'All species' was sometimes showing duplicate species

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

rudi

Citaat van: rudi op september 28, 2023, 13:03:26 PMHallo.
Vandaag had ik foto's gemaakt van een paddenstoel, de app zei Mycena sp. maar als ik die naam aanklikte kwam die niet automatisch in het invoerscherm terecht. Bij alle andere paddenstoelen wel. 9.3 versie.
dit probleem bestaat nog.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Jan Mudde

Citaat van: rudi op oktober 04, 2023, 14:56:28 PM
Citaat van: rudi op september 28, 2023, 13:03:26 PMHallo.
Vandaag had ik foto's gemaakt van een paddenstoel, de app zei Mycena sp. maar als ik die naam aanklikte kwam die niet automatisch in het invoerscherm terecht. Bij alle andere paddenstoelen wel. 9.3 versie.
dit probleem bestaat nog.

Ha Rudi, begijp ik het goed dat je nu wel als beta-tester de versie 9.4.3 op je telefoon hebt geïnstalleerd? Als dat niet het geval is dan werk je nog gewoon met de 9.3 versie en dan zal dat probleem idd nog niet opgelost zijn. De versie 9.4.3 is nu nog alleen voor beta-tester beschikbaar,pas later zal de versie 9.4.x beschikbaar komen voor alle andere gebruikers.

Grtz, jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on