Nieuwe waarnemingen

Gestart door plant(en)namen, september 20, 2023, 11:23:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

plant(en)namen

Voor mijn beroep (postbode) en natuurlijk in mijn vrije tijd wandel ik veel in de buurt. Ik zie dus het hele jaar planten komen en gaan. Bijzondere maar ook heel vaak veel voorkomende. Is waarnemingen ook blij met al die losse veelvoorkomende planten (Melganzevoet, Zachte ooievaarsbek, Harig knopkruid etc.). En zo ja is het dan de bedoeling dat al die waarnemingen moeten worden voorzien van foto's of niet?
Maarten van der Veer

Henri van Dodeweerd

Dag ??,

Iedere waarneming (uitgezonderd tuinplanten, aanplant etc.) is welkom! Je bent nooit verplicht om waarnemingen van een foto te voorzien. Bij bijzondere soorten is het misschien wel wenselijk maar niet verplicht.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rien Ondersteijn

Heeft postbode ook een naam? Hier op het Forum signeren wij normaal gesproken met zoiets.
Openheid geeft makkelijker toegang .Merci.
Groene groe[n]tjes.Rien.

plant(en)namen

Ha, ha mijn naam vergeten in te stellen😀 Ga ik nu doen.

Groeten, Maarten
Maarten van der Veer

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

E. van Wijk

Citaat van: Henri van Dodeweerd op september 20, 2023, 12:31:36 PMDag ??,

Iedere waarneming (uitgezonderd tuinplanten, aanplant etc.) is welkom! Je bent nooit verplicht om waarnemingen van een foto te voorzien. Bij bijzondere soorten is het misschien wel wenselijk maar niet verplicht.

Ben wel benieuwd: heeft het écht toegevoegde waarde voor bijv. de wetenschap om waarnemingen van erg veel voorkomende soorten zoals straatgras, melganzenvoet, fluitenkruid, madelief of grote brandnetel in te voeren als data op waarneming.nl, of is het vooral leuk voor de waarnemer?

Henri van Dodeweerd

Natuurlijk kan het leuk zijn voor de waarnemer. Als een algemene soort in ieder gebied (of km-hok o.i.d.) ieder jaar gemeld wordt, dan heb je daar wel wat aan. Als je 10x dezelfde soort in hetzelfde gebied meldt, dan zal het vast minder nuttig zijn...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rien Ondersteijn

Een zeer gerespecteerd bioloog vertrouwde me zoiets toe in dezelfde strekking een tijd geleden.
Groene groe[n]tjes.Rien.

bas.drost96

Citaat van: E. van Wijk op september 22, 2023, 14:05:26 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op september 20, 2023, 12:31:36 PMDag ??,

Iedere waarneming (uitgezonderd tuinplanten, aanplant etc.) is welkom! Je bent nooit verplicht om waarnemingen van een foto te voorzien. Bij bijzondere soorten is het misschien wel wenselijk maar niet verplicht.

Ben wel benieuwd: heeft het écht toegevoegde waarde voor bijv. de wetenschap om waarnemingen van erg veel voorkomende soorten zoals straatgras, melganzenvoet, fluitenkruid, madelief of grote brandnetel in te voeren als data op waarneming.nl, of is het vooral leuk voor de waarnemer?

Ik kan uit m'n hoofd niet met concrete voorbeelden voor planten komen, maar een soort die nu algemeen is, hoeft dat over 10 / 20 / 50 jaar niet te zijn. Voor dat soort gevallen zijn historische gegevens heel erg nuttig.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

marcel234

Citaat van: bas.drost96 op september 22, 2023, 19:06:37 PMIk kan uit m'n hoofd niet met concrete voorbeelden voor planten komen, maar een soort die nu algemeen is, hoeft dat over 10 / 20 / 50 jaar niet te zijn. Voor dat soort gevallen zijn historische gegevens heel erg nuttig.
Parnassia, Fluitenkruid

tekenaar

De enige manier om te weten dat een soort daadwerkelijk algemeen is, is als er van die soort veel waarnemingen zijn ingevoerd.

Maar zeldzaamheden zijn natuurlijk leuker. Daarom worden verhoudingsgewijs veel meer waarnemingen ingevoerd van zeldzame soorten. Dat maakt dat de database inherent een scheef beeld geeft: algemene soorten worden "te weinig" gemeld en zeldzame soorten "te vaak".
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/