Lecania ? op baksteen -> Cliostomum griffithii

Gestart door Bart Hessen, september 19, 2023, 00:50:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bart Hessen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/288360190/.
1 Glimschoteltje onbekend - Lecania spec.
datum: 2023-09-16

foto's:

Thallus uit lichtgekleurde onregelmatige areolen. Hymenium tot 70 um hoog, subhymenium kleurloos, hypothecium roodbruinig. Hyfen met aan het eind gepigmenteerde korrels. Ascosporen in K (1-)3 septaat, 10-12 x 2.5-3.5 um. Ascosporen in water laten meestal maar één duidelijk septum zien.
Foto's 3-6 in water, foto's 7 en 8 in K, foto 9 K/I.
Op baksteen aan N-zijde kerk.

Met de sleutels kom ik er niet uit, lijkt me geen erysibe (thallus niet blastidieus), rabenhorstii is zeer veelvormig, maar zien die sporen er zo uit in K? (en lijken te smal voor rab.) Zeker geen cuprea (sporen veel te kort). In andere genera ook nog niets passends gevonden. Kan iemand mij verder helpen?

Matthijs Molenaar

De sporen lijken inderdaad op een Lecania, maar qua habitus vind ik het er niet erg typisch uitzien. Kun je misschien kijken naar de toppen van de parafysen om te zien hoe die verdikt zijn?

Heb je ook al bij Catillaria gekeken?
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

lukasverboom

Ziet er microscopisch uit als Cliostomum, heb je die overwogen?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Bart Hessen

Dank, heren! Lijkt microscopisch inderdaad veel op Cliostomum, Lukas. Nog even goed de foto's nagekeken, maar voor zover ik kan zien geen pycnidia zichtbaar (zeker niet in het monstertje aanwezig). Ik zal zien of ik een K-testje kan doen op de thalluskruimels die ik heb.

Bart Hessen

Kruimels te klein voor een fatsoenlijke K-test, maar ik ben ondertussen wel overtuigd. De microscopie, de verkleurende apo's... Het zou kunnen dat de pycnidia goed ingepakt zijn. En C. griffithii is ook wel op baksteen waargenomen.
Grappig dat ik op deze kerkmuur twee soorten tegenkom die ik tot nu toe alleen van bomen ken (C. griffithii en Pachnolepia pruinata)