Hoofdmenu

Moerasblinker?

Gestart door Rudy_Offereins, september 16, 2023, 20:30:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rudy_Offereins

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/288126786/.
1 Moerasblinker - Heliophanus auratus imago
datum: 2023-09-16
locatie: Drachten - De Drait (FR)

foto's:






Sterk koperig glimmend, dacht eerst dat het een zweefvlieg was. Is de witte belijning op onderrand voorlichaam en voorzijde achterlichaam en het vele rood op de poten voldoende voor onderscheid met Gehaakte en Gewone? Waarschijnlijk man, lijkt me.
Vriendelijk groet, Rudy

johanb.

sowieso een volwassen man, volgens mij inderdaad H. auratus.
Deze soort is heel algemeen in mijn omgeving en wat mij betreft is dit een typisch habitus.
Zeker in combinatie met zo'n waterrijke omgeving.
Groet,
      Johan

Rudy_Offereins

Bedankt voor je reactie Johan. Hier in Noord-Nederland zijn er blijkbaar nog erg weinig waarnemingen.
Vriendelijk groet, Rudy

johanb.

even ter verduidelijking, met "heel algemeen" bedoel ik plaatselijk heel algemeen.
tussen de struiken en basaltblokken van de wat ruwere rivieroevers zie ik ze vaak, daarbuiten zijn ze wel zeldzaam.
Dus ook hier zijn niet zoveel waarnemingen.
Groet,
      Johan

Rudy_Offereins

Inmiddels goedgekeurd als Heliophanus spec.
Vriendelijk groet, Rudy

johanb.

Jammer, Ja daar staan volgens mij heel wat determineerbare waarnemingen tussen.
Groet,
      Johan

Rudy_Offereins

Citaat van: johanb. op september 27, 2023, 00:45:39 AMJammer, Ja daar staan volgens mij heel wat determineerbare waarnemingen tussen.

Jammer inderdaad. Maar goed, hij is gedocumenteerd en wat in het vat zit verzuurd niet. Misschien vindt er nog wel eens een revisie plaats.
Deze blinker is in ieder geval de 42e spinnensoort (exclusief hooiwagens) in mijn tuin/huis. Ik had daar nog geen andere Heliophanus.
Vriendelijk groet, Rudy