Verrekijker reparatie juist uitgevoerd?

Gestart door bnwgraaf, september 10, 2023, 19:48:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

bnwgraaf

Allereerst vergeef mij dat ik wellicht niet helemaal de goede termen gebruik. Ik ben technisch goed onderlegd, maar heb geen specifieke kennis van verrekijkers.

Probleem:
Ik heb een Bushnell Prime 8x32 verrekijker welke we standaard altijd bij ons hebben tijdens vakanties en wandelingen. Het ding voldoet prima voor onze toepassing.

Tijdens onze laatste vakantie merkte ik dat plotseling nog maar één kant scherp te stellen was. Ik kan me niet herinneren dat hij eens gevallen was, maar ondanks dat hij met een leeftijd van ruim twee jaar mogelijk nog onder garantie te repareren was, besloot ik dit zelf te proberen.

Bij gebruik maken van garantie moest er het nodige ondernomen worden en wanneer men van oordeel zou zijn dat reparatie niet onder garantie zou vallen, zouden we daar toch al de nodige kosten voor maken. De kijker heeft iets van €110 gekost en spullen repareren zit ne aardig in het bloed, zeker als het mechanisch is.

Goed, het is me gelukt om het weer werkend te krijgen, dus daarmee zou het verhaal klaar zijn.


Vraag:
Toch wil ik nog een vraag voorleggen.
Wanneer je de stelknop verwijdert, zie je een schijfje, welke twee messing(kleurige) asjes bedient (vergeef me dat ik niet de juiste benaming gebruik). Het was eenvoudig om te bedenken dat deze de lenzen op en neer laten schuiven en zo voor het scherpstellen zorgen.
Beide asjes werden netjes door het schijfje meegenomen, dus was één van beiden binnenin losgeraakt.

Het is me gelukt de verbinding weer tot stand te brengen met een klein schroevendraaiertje. De kijker is nu weer perfect scherp te stellen, zowel dichtbij als ver weg.

Nu viel het me op dat het asje welke al die tijd functioneerde, eventueel ook nog aangedraaid zou kunnen worden met een schroevendraaier.

Nu is mijn vraag: moeten deze messing asjes helemaal aangedraaid worden, of zijn deze gelijk ook om af te stellen?
En als ze niet helemaal aan/vast gedraaid moeten worden, blijven deze dan in de afgestelde stand staan, ondanks het gebruik en trillingen en zo, of moeten die sowieso soms bijgesteld worden?