Roest, of paddenstoeltjes? Geen poederkorst!

Gestart door comipami, september 06, 2023, 23:12:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

comipami

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/285389565/.
Volgens Validator zeker geen Boomvoetpoederkorst - Lepraria umbricola!!! Leek op zaagsel maar voerde leerachtig aan. Geen boven groei dus vrij liggend
datum: 2023-08-19
locatie: Beegden - Beegderheide / De Ontginning (LI)

foto's:



lukasverboom

Inderdaad geen korstmos. Misschien uitwerpselen van kevertjes die in de zwammen zitten? Ik herken er ook geen paddenstoel of slijmschimmel in.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Henri van Dodeweerd

En zeker geen roest. Dat zul je niet aantreffen op hout.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

comipami

Uitwerpselen verwacht je onder de paddenstoel, er niet op. Zeker niet in stamvorming. Daarbij is het geen zaagsel maar een lederharde vaste substantie. Het ligt midden in een natuurgebied en enkel op deze boomstronk vonden wij ( Plantenwerkgroep IVN Weert) deze waarneming. 
Roest vind je zeker op hout ? "Op hout ziet u vaak oranje-rode sporen als roest zich heeft verspreid. Bomen zijn groter en sterker dan andere planten, maar toch kan plantroest veel schade toebrengen."

Matthijs Molenaar

Citaat van: comipami op september 19, 2023, 15:36:40 PMRoest vind je zeker op hout ? "Op hout ziet u vaak oranje-rode sporen als roest zich heeft verspreid
Waar heb je dit vandaan? Dit slaat namelijk nergens op  ;D  :P
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

William de Jong


Groeten, William de Jong

Matthijs Molenaar

Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Henri van Dodeweerd

Citaat van: comipami op september 19, 2023, 15:36:40 PMRoest vind je zeker op hout ? "Op hout ziet u vaak oranje-rode sporen als roest zich heeft verspreid. Bomen zijn groter en sterker dan andere planten, maar toch kan plantroest veel schade toebrengen."

Wat je hier schrijft lijkt me een citaat te zijn. Ik ben benieuwd naar je bron..
Maar als je ergens sporen aantreft, wil dat niet zeggen dat zich daar ook een roest zou gaan vormen. De sporen komen via de lucht op zoveel plekken terecht. Maar is het niet de goede plek (verkeerde waardplant, hout, je auto, etc.) dat zal uit die spore geen roest ontwikkelen.

Het tweede stuk lijkt ook een losse quote te zijn. Natuurlijk kan een plantroest ook veel schade toebrengen aan bomen. Maar zit die schade aan de houtdelen?? Of zit de schimmel op het blad en zou die daar voor de schade zorgen?

Je stellige uitspraak dat je roesten zeker op hout kunt aantreffen is dus echt totale onzin!!
In deze link kun je een boek vinden (download), dan kun je checken of ik gelijk heb...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

lukasverboom

Citaat van: Henri van Dodeweerd op september 19, 2023, 22:09:45 PM
Citaat van: comipami op september 19, 2023, 15:36:40 PMRoest vind je zeker op hout ? "Op hout ziet u vaak oranje-rode sporen als roest zich heeft verspreid. Bomen zijn groter en sterker dan andere planten, maar toch kan plantroest veel schade toebrengen."

Wat je hier schrijft lijkt me een citaat te zijn. Ik ben benieuwd naar je bron..
Maar als je ergens sporen aantreft, wil dat niet zeggen dat zich daar ook een roest zou gaan vormen. De sporen komen via de lucht op zoveel plekken terecht. Maar is het niet de goede plek (verkeerde waardplant, hout, je auto, etc.) dat zal uit die spore geen roest ontwikkelen.

De bron:
https://www.eurofleur.nl/tuintips/224/plantroest
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Henri van Dodeweerd

Citaat van: lukasverboom op september 20, 2023, 04:19:16 AM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op september 19, 2023, 22:09:45 PM
Citaat van: comipami op september 19, 2023, 15:36:40 PMRoest vind je zeker op hout ? "Op hout ziet u vaak oranje-rode sporen als roest zich heeft verspreid. Bomen zijn groter en sterker dan andere planten, maar toch kan plantroest veel schade toebrengen."

Wat je hier schrijft lijkt me een citaat te zijn. Ik ben benieuwd naar je bron..
Maar als je ergens sporen aantreft, wil dat niet zeggen dat zich daar ook een roest zou gaan vormen. De sporen komen via de lucht op zoveel plekken terecht. Maar is het niet de goede plek (verkeerde waardplant, hout, je auto, etc.) dat zal uit die spore geen roest ontwikkelen.

De bron:
https://www.eurofleur.nl/tuintips/224/plantroest

Tja, dan is het duidelijk dat de bron prima is, maar dat die niet goed gelezen is ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

comipami

bron prima, maar niet goed gelezen. Het is een letterlijke quote, dus graag uitleg over het "niet goed gelezen"
Is de bron niet correct terwijl die prima is?

Henri van Dodeweerd

CiteerRoest is een parasiterende schimmelziekte. Schimmels halen hun voedingsstoffen uit de stengels en bladeren van andere planten, daarom zijn ze ook zo schadelijk. Heeft uw plant rode of gele vlekjes? Dan is deze waarschijnlijk besmet met roest. Aan de onderkant van de bladeren verschijnen vaak geel-bruine bultjes. Op hout ziet u vaak oranje-rode sporen als roest zich heeft verspreid. Bomen zijn groter en sterker dan andere planten, maar toch kan plantroest veel schade toebrengen. Vooral in de zomer komt roest op planten veel voor. Dit komt door het vochtige weer; schimmels houden van vocht. Ook in de herfst moet u oppassen.

Ik heb hier even het hele stukje van die site. Een aantal dingen heb ik voor je vetgedrukt. Ze halen voedingsstoffen uit stengels en bladeren. Nu zijn boomstammen hele dikke stengels van hout, maar daar is door het hout geen voedingsstof uit te halen voor de roestschimmel.

Daarnaast staat er dat er op het hout SPOREN te vinden zijn. Dat zijn de voortplantingscellen en niet de roest zelf. Die sporen komen uit de 'geel-bruine bultjes' uit de zin ervoor en die laat de roestschimmel vallen en dan kunnen er veel op de stam terecht komen.

Dus de bron geeft het correct weer (heel erg beknopt), maar de interpretatie is voor afwijking gaan zorgen. Maar ik zou zeggen lees is het boek uit de link in 1 van mijn eerdere berichten, daar staat het wat uitgebreider beschreven.

Het is echt voor 100% geen roest!!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd