Grote waternavel

Gestart door marcel123, juni 09, 2008, 19:10:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

CiteerDe grote waternavel
Waterschap Aa en Maas werkt hard aan de bestrijding van grote waternavel. Dit is een van oorsprong exotische waterplant die in sloten, weteringen en andere waterlopen veel schade veroorzaakt.

Grote waternavel belemmert namelijk in ernstige mate de doorstroming van water, overwoekert andere planten en kan plaatselijk ernstig zuurstoftekort veroorzaken.

Wat is de grote waternavel?
Waar komt de grote waternavel voor?
Waarom is de grote waternavel schadelijk?
Verbod
Wat doet het waterschap?
Wat kunt u doen?
Hoe herkent u de grote waternavel?
Meer informatie
Wat is de grote waternavel?
De grote waternavel (Hydrocotyle ranunculoides L.) is een uitheemse waterplant die hier in Nederland veel schade veroorzaakt.


Waar komt de grote waternavel voor?
Van nature komt de grote waternavel voor in Zuid-Amerika. Als vijverplant is de soort ook in Nederland geïntroduceerd en zo in het buitengebied verspreid. De grote waternavel duikt steeds vaker op in sloten, weteringen en andere waterlopen. Ook in het gebied van waterschap Aa en Maas komt de grote waternavel voor, vooral in de districten Hertogswetering en Beneden Aa!

Waarom is de grote waternavel schadelijk?
Van oorsprong komt de plant voor in voedselarm water in het Zuid-Amerikaanse oerwoud. In ons land is het meeste water echter zeer voedselrijk. Hierdoor kan de plant zich razendsnel verspreiden. Deze explosieve groei zorgt ook voor problemen; binnen korte tijd kunnen de planten het hele wateroppervlak bedekken.

De grote waternavel is zéér schadelijk omdat:


de plant in ernstige mate de doorstroming van water belemmert;
de snelle groei ernstige zuurstoftekorten veroorzaakt in het onderliggende water; andere plantensoorten worden overwoekerd, hierdoor wordt het natuurlijke evenwicht ernstig verstoord;
de grote drijvende 'dekens' van de plant problemen veroorzaken bij stuwen en gemalen;
de plant zeer gemakkelijk zware metalen opneemt die in de waterbodem zitten. De plant is daardoor niet in alle gevallen composteerbaar, maar moet soms worden behandeld als chemisch afval;
de snelle groei zorgt voor een enorme stijging van kosten voor het onderhoud van de watergangen.

Bron: AAenMaas.nl

Ria Glas

Da's hartstikke mooi.

Nu ben ik afgelopen weekend in Noord-Brabant geweest, en heb behoorlijk wat grote waternavel gezien in Oisterwijk (amersfoort coordinaten 142.5-398.5) in de Achterste stroom, bij de brug in de weg naar Oirschot.

en toen:
Onder welk waterschap valt Oisterwijk? Net niet onder Aa en Maas (hun site heb ik zojuist even bekeken), maar welke wel? Hoe kom ik daar achter? Hoe kan ik ze bereiken? Waar is het Landelijke-Grote-Waternavel-meldpunt, dat ook buiten werktijden bereikbaar is? Waar desnoods de waterschappen-van-Nederlandkaart met waternavel-telefoonnummers? Ik kan het wel op waarneming.nl invullen, maar ik heb niet het idee dat de waterschappen daar wekelijks kijken of er waternavel staat.

Op de verspreidingskaartjes van Waarneming.nl is overigens goed te zien dat vooral Brabant een probleem heeft met het plantje. Of hele actieve waarnemingsmelders natuurlijk.

Groetjes,

Grasje (lekker bijgekleurd na een weekend in het land waar het leven goed is)

marcel123

Het lijkt me dat je je waarneming gewoon in kan voeren in Waarneming.nl. De mensen van het waterschap zullen slim genoeg zijn om Waarneming.nl regelmatig te controleren..of alerts ingesteld hebben.en dan weten ze dat vanzelf.

Gerardus

Hallo grasje

Hierbij een link naar waterschap de dommel en de dichtsbijzijnde watergang, niet de achterste maar de Voorste stroom.


Waterschap de dommel / voorste stroom

Succes ermee
Groeten Gerardus

Ria Glas

De waternavel is gemeld bij de beheerder.

Dit plantje leidt blijkbaar niet tot veel discussie.  

marcel123

CiteerDit plantje leidt blijkbaar niet tot veel discussie.
Als dat het doel was hadden wel wel een apart forum EK foetbal gemaakt.

jan cuppen

CiteerDe waternavel is gemeld bij de beheerder.

Dit plantje leidt blijkbaar niet tot veel discussie.
De beheerder (waterschap Dommel) was zo ongeveer de eerste die problemen kreeg met de grote waternavel en heeft aan de bestrijding ervan al veel (waterschaps)geld besteed.

Dat ze er nog steeds in grote aantallen voorkomen geeft alleen maar aan hoe lastig het bestrijden van een eenmaal gevestigd aquatisch onkruid kan zijn. Voorkomen is (veel) beter dan bestrijden.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Ria Glas

Dat De Dommel de plant intensief bestrijdt geloof ik graag.
In dit forum leidt het plantje nauwelijks tot discussie. Kennelijk is iedereen het erover eens dat hij gewoon bestreden/uitgeroeid moet worden.