Foto's

Gestart door M.Vullings, augustus 30, 2023, 15:39:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

Dagelijks zie ik foto's langskomen waarop vissen en amfibiën in de hand gehouden worden, ik dacht dat het heel onwenselijk is om verspreiding van ziektes te voorkomen, toch worden deze foto's gewoon geaccepteerd?
Zelfs van een zeer zeldzame soort als elrits en geelbuikvuurpad (vandaag)?
Mag iedereen zo maar in poelen vissen?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Norman

Citaat van: M.Vullings op augustus 30, 2023, 15:39:51 PMDagelijks zie ik foto's langskomen waarop vissen en amfibiën in de hand gehouden worden, ik dacht dat het heel onwenselijk is om verspreiding van ziektes te voorkomen, toch worden deze foto's gewoon geaccepteerd?
Zelfs van een zeer zeldzame soort als elrits en geelbuikvuurpad (vandaag)?
Mag iedereen zo maar in poelen vissen?

Om je laatste vraag te beantwoorden; nee dat mag niet. Voor het vangen en hanteren van reptielen en amfibieën is een ontheffing nodig, die overigens veel te makkelijk afgegeven worden en te veel herpetologen kunnen zich niet inhouden en moeten alles vangen, op pakken en aanraken.

In geval van amfibieën te vaak met droge handen en te vaak zonder desinfectie van handen en materialen tussen het hanteren van individuen.

M.Vullings

Dan snap ik niet dat dit soort waarnemingen met foto's geaccepteerd worden én ook nog goedgekeurd (elrits), dat moedigt toch alleen maar aan om te gaan vangen?
https://waarneming.nl/observation/286355308/
https://waarneming.nl/observation/285836423/

marcel234

Citaat van: M.Vullings op augustus 30, 2023, 19:40:23 PMDan snap ik niet dat dit soort waarnemingen met foto's geaccepteerd worden én ook nog goedgekeurd (elrits), dat moedigt toch alleen maar aan om te gaan vangen?
Waarom denk je dat het aanmoedigt om te gaan vangen. Heb je daar voorbeelden van?
 Het lijkt me dat ze niet in dit overzicht getoond moeten worden: https://waarneming.nl/species/2160/photos/?

M.Vullings

Precies wat jij aanhaalt met het overzicht, als ik naar foto's van elritsen kijk, dan zie ik er veel in de hand, er staat zelfs bij een waarneming "met de hengel gevangen", als deze waarnemingen goedgekeurd worden lijkt het mij een uitnodiging om ook maar eens te gaan kijken en vangen, het dient toch als voorbeeld?

Jan-Freerk Kloen

Bij reptielen en amfibieën zijn we er redelijk strak mee om foto's van gevangen dieren uit het overzicht te halen en te verbergen, zeker bij de zeldzame soorten. Vanwege het slechte voorbeeld. Hoe dat bij vissen gedaan wordt weet ik niet.
Het is inderdaad niet toegestaan om zonder vergunning reptielen en amfibieën te vangen, maar het is ook niet de taak van waarneming.nl om daarop te controleren. Een waarneming wordt goedgekeurd als de juiste soort en locatie vermeld wordt, ook als dat een handfoto is. Maar de handfoto's worden dus wel in het overzicht verborgen.
Ik hoop dat dit een antwoord is op je vraag.
Jan-Freerk Kloen (JFK)
Validator libellen
Validator reptielen en amfibieën

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com

tekenaar

Bij vissen zijn er ook volkomen legale hengelvangsten. Ik denk niet dat die geweerd of verborgen moeten worden. Ook niet als het een toevalsvangst van een beschermde soort is.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

M.Vullings

Citaat van: Jan-Freerk Kloen op september 03, 2023, 11:29:45 AMBij reptielen en amfibieën zijn we er redelijk strak mee om foto's van gevangen dieren uit het overzicht te halen en te verbergen, zeker bij de zeldzame soorten. ook als dat een handfoto is. Maar de handfoto's worden dus wel in het overzicht verborgen.
Dit is zeker een antwoord op mijn vraag.
Ik weet niet binnen welk tijdsbestek de foto's eruit gehaald worden, als ik foto's selecteer en de provincie Limburg, dan zie ik de afgelopen maand nog genoeg foto's met dieren in de hand.

Jan-Freerk Kloen

Citaat van: M.Vullings op september 04, 2023, 15:57:00 PM
Citaat van: Jan-Freerk Kloen op september 03, 2023, 11:29:45 AMBij reptielen en amfibieën zijn we er redelijk strak mee om foto's van gevangen dieren uit het overzicht te halen en te verbergen, zeker bij de zeldzame soorten. ook als dat een handfoto is. Maar de handfoto's worden dus wel in het overzicht verborgen.
Dit is zeker een antwoord op mijn vraag.
Ik weet niet binnen welk tijdsbestek de foto's eruit gehaald worden, als ik foto's selecteer en de provincie Limburg, dan zie ik de afgelopen maand nog genoeg foto's met dieren in de hand.

Het verbergen van foto's is allemaal handwerk en moet per foto gebeuren. In de zomer loopt de validatieachterstand snel op omdat er veel waarnemingen binnenkomen en de validatoren zelf ook graag naar buiten gaan. In de winter wordt dit allemaal weer weggewerkt en zullen dus langzaamaan de handfoto's uit het overzicht verdwijnen en de waarnemingen goedgekeurd.
Jan-Freerk Kloen (JFK)
Validator libellen
Validator reptielen en amfibieën

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com