Havik man vs Sperwer vrouw

Gestart door Ricky, augustus 29, 2023, 19:37:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ricky

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Het is aangepast naar Havik man maar ik vind het onderscheid zelf lastig te maken met een Sperwer vrouw. Kan iemand aangeven waarom dit toch een Havik zou zijn?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/270320181/.
1 Havik - Accipiter gentilis
datum: 2023-05-04
locatie: Groningen - Noorderbegraafplaats (GR)

foto's:





OlivierO

Neem er even een veldgids bij en overloop de kenmerken van beide.
Hoe ik het hier zou bepalen: de dikte van de poten, de streping op de borst, de grootte van de snavel, ...
Het is geen volwassen vogel.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Ricky

Hi Olivier,

Bedankt voor je reactie. Ik heb diverse bronnen al geraadpleegd en kwam op een vrouwtjes Sperwer uit, vanuit waarneming.nl is er aangegeven dat het toch een Havik man betreft. Ik probeer er achter te komen wat het dan toch een Havik maakt zodat ik de volgende keer het beter kan inschatten.
Ik neem je punten mee en hoop de volgende keer het beter in te kunnen schatten ;)

Groet,

Ricky

OlivierO

Het is volgens mij een Havik, met dikke poten (vergelijk diameter met diameter van het oog), een zware snavel, en vooral: de streping op de borst is groffer gebandeerd dan dat ik bij Sperwer zou verwachten.

Wat is jou redenering voor Sperwer?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Ricky

Dan houd ik het bij een havik. De fotos heb ik vergeleken met andere fotos op het internet waar ik vooral havik trof met rode ogen en meer lengte strepen, alhoewel ik zelf ook de snavel wel meer havik vond dan sperwer.
Bedankt voor de toelichting!

mgieskens

Er zijn wel foto's van Haviken met gele iris. Dit lijkt hoofdzakelijk het geval bij jonge vogels.
Mogelijk dat de oranje/rood verkleuring met de leeftijd heeft te maken en dat dit een nog relatief jong volwassen Havik is.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Ricky

Aha okee goed te weten dat het dus niet altijd een rode iris hoeft te zijn bij een havik mannetje. Bedankt voor jullie hulp