Riet-climaxvegetatie

Gestart door pichal, mei 29, 2008, 08:14:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

pichal

Zijn er in Europa voorbeelden van riet als climaxvegetatie zonder menselijk ingrijpen?

markmeijrink

Misschien de moerassen in Polen die tegen de grens met Rusland aanliggen. Alleen een hoge dynamiek die kenmerkend is voor rivieren kan hiervoor zorgen (anders wordt het bos). Ook het verschil tussen het zomer- en winterpeik moet dusdanig zijn wil Riet domineren. Winterpeil hoger dan zomerpeil de exacte eisen waarin Riet een ecologisch optimum bereikt weet ik niet uit mijn hoofd.

M.v.gr. Mark

wimtegels

#2
En zelfs in die situaties is het maar zeer de vraag of Riet de climaxvegetatie is. Door de hoge dynamiek zijn alle stadia uit de successie constant binnen het systeem aanwezig. Zachthoutooibos is daar waarschijnlijk de climax.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#3
CiteerZachthoutooibos is daar waarschijnlijk de climax.
Klopt, in de dynamiek van en successie binnen natuurlijke ecosystemen vormt een biotoopeigen bos met boomsoorteigen ecosystemen (waar mogelijk) altijd de climax- of optimumsituatie. Maak je dakgoot maar eens een tijdje niet schoon, dan krijg je spontaan "pionier"berken-elzenbos. Zie ook : http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=26388. Daarbij beschikken boomsoorten als elzen, wilgen en berken over ectomycorrhizasymbionten onder de plaatjeszwammen (Alnicola), die onder anaerobe omstandigheden (onder water) voedingsstoffen naar de boomwortels transporterende mycelia kunnen vormen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Windekind

Pfff, lastig in die situaties met zo'n hoge milieudynamiek en relatief snel veranderend landschap.  Hoe gaat die rivier zich gedragen in de loop der tijd onder natuurlijke omstandigheden ? En over welke tijd spreken we in dit geval van een climaxsituatie ?

Rietvegetaties gaan bij verdichting van de zode (afsterven biomassa) over in b.v. natte strooiselruigten. En uiteindelijk in bos of soms al sneller. Tenzij er een zo hoog blijvende dynamiek is dat het bos zich niet kan ontwikkelen.

In een zo'n snel veranderend landschap is het echter lastig om over climaxsituaties te praten. Misschien moet je dan wel op grote schaal praten als je de gehele climaxsituiatie als zijnde dynamisch evenwicht goed wilt kunnen beschrijven.

Op de hogere pleistocene zandgronden gaan die landschappelijke veranderingen veel trager. Maar dan nog is het lastig.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

wimtegels

CiteerPfff, lastig in die situaties met zo'n hoge milieudynamiek en relatief snel veranderend landschap.  Hoe gaat die rivier zich gedragen in de loop der tijd onder natuurlijke omstandigheden ? En over welke tijd spreken we in dit geval van een climaxsituatie ?

Rietvegetaties gaan bij verdichting van de zode (afsterven biomassa) over in b.v. natte strooiselruigten. En uiteindelijk in bos of soms al sneller. Tenzij er een zo hoog blijvende dynamiek is dat het bos zich niet kan ontwikkelen.

In een zo'n snel veranderend landschap is het echter lastig om over climaxsituaties te praten. Misschien moet je dan wel op grote schaal praten als je de gehele climaxsituiatie als zijnde dynamisch evenwicht goed wilt kunnen beschrijven.

Op de hogere pleistocene zandgronden gaan die landschappelijke veranderingen veel trager. Maar dan nog is het lastig.
In een hoog dynamisch systeem zullen grote delen van het oppervlakte nooit in het feitelijke climaxstadium zijn.

Van de andere kant: In het climaxstadium is niet alleen de "eindfase" vertegenwoordigd. Alle stadia van de successie zijn aanwezig. Lokaal wordt het eindstadium weer teruggeworpen door allerlei processen. Bijvoorbeeld: Een gedeelte van het bos stort in door een plaag, og een brand of een storm.

Onder invloed van bijvoorbeeld begrazing wordt de secundaire successie afgeremd.

Een en ander is sterk afhankelijk van de schaal waarop je de problematiek bekijkt
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

han.endt

CiteerTenzij er een zo hoog blijvende dynamiek is dat het bos zich niet kan ontwikkelen.
Wilgen kunnen ook heel veel dynamiek hebben. Ze doen wat dat betreft niet onder voor riet.

g.j. keizer

#7
CiteerWilgen kunnen ook heel veel dynamiek hebben. Ze doen wat dat betreft niet onder voor riet.
Han,
En elzen (stikstofknollen) : zie ook mijn eerdere post.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

wimtegels

CiteerIn 2003 heb ik een rapport geschreven over dit onderwerp. Zie:

http://library.wur.nl/file/wurpubs/LUWPUBR...88_A502_001.pdf
Bedankt voor de link. Voor mij een boeiend rapport, heb ik weer wat leesvoer. En mogelijk achtergrondinformatie voor de verlanding van een riviermeander. Eentje met variabele waterstanden.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Citeer
CiteerTenzij er een zo hoog blijvende dynamiek is dat het bos zich niet kan ontwikkelen.
Wilgen kunnen ook heel veel dynamiek hebben. Ze doen wat dat betreft niet onder voor riet.
Wilgenbos is zeer dynamisch. Vooral ook omdat omgevallen bomen opnieuw uit kunnen lopen.

Zag gisteren door bevers achtergelaten takken op zand en slikstrandjes die wortels aan het vormen waren. Op deze manier worden de strandjes snel bezet door wilg en zorgt de bever voor eigen voedselgebieden.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

pichal

#11
De vraag misschien nog iets preciezer gesteld: Geef een voorbeeld van een climaxvegetatie in een waterrijk gebied waarin géén of minimale menselijke ingrepen meer gebeuren. Zijn er voorbeelden in Nederlandse of Belgische landschappen van riet?

wimtegels

CiteerDe vraag misschien nog iets preciezer gesteld: Geef een voorbeeld van een climaxvegetatie in een waterrijk gebied waarin géén of minimale menselijke ingrepen meer gebeuren. Zijn er voorbeelden in Nederlandse of Belgische landschappen van riet?
Met riet als climaxvegetatie? Ik denk niet dat die bestaat. Riet speel een belangrijke rol in het verlandingsproces en bereidt vlgens mij daarmee het stadium van moerasbos voor. Als de dynamiek van de meanderende rivier daar geen stokje voor steekt......
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Windekind

#13
Citeer
CiteerWilgen kunnen ook heel veel dynamiek hebben. Ze doen wat dat betreft niet onder voor riet.
Han,
En elzen (stikstofknollen) : zie ook mijn eerdere post.
Klopt ben ik helemaal met jullie eens en de bijdrage van Wim na mijn stuk natuurlijk ook want dit is wat ik ook aangeef.
:)

Riet als uitgestrekte climaxvegetatie geloof ik dus ook niet zo in. Maar inderdaad wel kleinere vegetaties op steeds verschillende plekken in een uitgestrekt climaxstadium samen met andere vegetatietypen zoals ooibossen.

Grazers en ijswerking schijnen de bosvorming overigens tesamen wel enigszins te kunnen belemmeren. Het eventuele riet zal daardoor ook afgesneden worden, maar dat zal snel profiteren door de hoeveelheid licht die op de slapende ogen valt en met meer halmen dan voorheen terugkeren.

Overigens staat er ook een aardig stuk over riet in de oecologische flora deel 5. Een pagina of 15 als ik me niet vergis.

En Dick, ik heb er nog geen tijd voor om je stuk te lezen, maar als ik even de tijd heb .... :duim:  
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

wimtegels

De Roer heeft pas een bocht afgesneden. De rivier heeft nu nog contact met oude Maeander.  Maar het proces van afsluitng van de oude arm gaat in rap tempo.

Er zitten al een aantal behoorlijk ondiepe stukken in. Daar zal het verlandingsproces gaan beginnen denk ik. Ben benieuwd welke rol Riet daar in speelt.

Voor meer informatie zie topic over Roer.

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=42415

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

pichal

#15
Dank voor alle snelle reacties. Het artikel van de roer doorbraak nodigde uit tot lezen.

marijkehuysse

CiteerBen benieuwd welke rol Riet daar in speelt.

Sorry, ik kon het niet laten.
Misschien moet de adm. mij tot orde roepen!

groet,
Marijke

wimtegels

#17
Administrators, ik ben het met Marijke eens.

Roep haar tot de orde en straf haar.

Veroordeel haar alle deelnemers aan dit topic in de zaak waar riet ziek is te tracteren op een glaasje heerlijk helder :censored:
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Rinie van Reenen

CiteerDe vraag misschien nog iets preciezer gesteld: Geef een voorbeeld van een climaxvegetatie in een waterrijk gebied waarin géén of minimale menselijke ingrepen meer gebeuren. Zijn er voorbeelden in Nederlandse of Belgische landschappen van riet?
Ik kan me voorstellen dat de Biesbos hier potentieel toe zou kunnen behoren. Dit is een gebied met een behoorlijke dynamiek, die toe zou nemen wanneer er meer getijdeninvloed toegestaan werd (Haringvlietsluizen openzetten). Voor zover ik weet is dit het enige zoetwatergetijdengebied in Noord-West Europa, en dat biedt wel perspectief. Alleen: dan naar mijn inschatting nog slechts beperkt tot de randen. Een uitgebreid rietland zal hier niet als climaxvegetatie een plaats kunnen hebben, denk ik.
Groet, Rinie van Reenen

g.j. keizer

#19
Citeer... de Biesbos hier potentieel toe zou kunnen behoren. Dit is een gebied met een behoorlijke dynamiek, die toe zou nemen wanneer er meer getijdeninvloed toegestaan werd. Voor zover ik weet is dit het enige zoetwatergetijdengebied in Noord-West Europa
Rinie,
Op kleinere schaal is hiermee ervaring opgedaan in beheerde getijdegrienden met knotwilgen (Rhoonse griend) en gedeeltelijk niet-beheerde getijdegrienden met spontane wilgenopslag (Carnisse grienden) op IJsselmonde, waarbij Riet (en Harig wilgenroosje) zich alleen in het overgangsgebied met de Oude Maas aan de randen van bij laag water gedeeltelijk droogvallende platen wist te handhaven en Zomerklokje zich beperkte tot de weinig begroeide, wat drogere delen van de platen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

In de nieuw ondiepe zones die in de Roer ontstaan zijn begint de vegetatie zich te ontwikkelen. Ben heel benieuwd naar de successie daar.

Ik zag in grindbanken planten staan waarvan ik denk dat het hoornblad is. Ga ik een dezer dagen van dichtbij bekijken. Zullen deze zich gevstigd hebben door stukjes die meedrijven en in het gind blijven hangen?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tim Asbreuk

CiteerZullen deze zich gevstigd hebben door stukjes die meedrijven en in het gind blijven hangen?

Hoornblad worteld niet. Ik weet niet of er nog stroming in het water zit ter hoogte van de grindbank. Anders kunnen ze ook zo weer wegdrijven.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

wimtegels

Zit best flink stroming in.

Maar ik zal het plantje volgende week even van dichtbij bekijken.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels