Parelduiker of roodkeelduiker?

Gestart door FcgIvar, augustus 22, 2023, 20:05:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

FcgIvar

Goedenavond,

Volgens mij is dit de correcte lijst voor een waarneming uit Noorwegen. Vanochtend nam ik een duiker soort waar, vermoedelijk een parelduiker. Vrijwel direct viel mij de witte achterkant op en de stip links die ook in het anwb vogelboekje staat, waardoor ik denk dat het een parelduiker is. Ik hoop dat anderen dit ook kunnen beamen, vandaar deze post.
Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/285364361/.
1 Parelduiker - Gavia arctica
datum: 2023-08-22

foto's:

Matthijs Molenaar

Ik vermoed inderdaad parelduiker maar ik vind het lastig te zien...
Zal ik dit topic verwijderen?: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,506749.0.html. Het staat nu namelijk dubbel  ;)
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

FcgIvar

Excuses,
Dacht dat ik deze al had verwijderd. Dank voor uw reactie!

FcgIvar

Als het u zou helpen kan ik ook proberen een filmpje toe te voegen, daarnaast vroeg ik het mij af in hoeverre het mogelijk is dat zowel een roodkeelduiker als een parelduiker in hetzelfde territorium zit.

Matthijs Molenaar

Ai, daar weet ik niet veel van af   :-\
Volgens mij kun je hem als YouTube filmpje bij je waarneming zetten en dan kunnen we hem hier ook zien.
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

FcgIvar

Dat is een goed idee,

Ik bevind me echter momenteel op een camping met weinig bereik, waardoor YouTube lastig wordt. Wat mij betreft is het wel een parelduiker mede door de opvallende witte stip links.
Heeft u nog ideeën wat het anders kan zijn, of is deze soort de meest voor de hand liggende?

Mvg Ivar

OlivierO

Is die vermeende witte vlek niet iets dat op het water drijft?
Ze is namelijk niet op elke foto te zien maar we zien wel witte vlekken op het water.

Er is voor elke soort wel wat te zeggen met deze kwaliteit van foto's, dus ik laat het verder ook aan de experten over.
Maar voor wat het waard is: ik zou er eerder een Parelduiker van maken, gezien de contrasten in kleur van keel en rug. Maar de foto's zijn precies ruim overbelicht, dus dat maakt dat dat ook gewoon gezichtsbedrog kan zijn.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

FcgIvar

Ik heb zojuist de filmpjes opnieuw bekeken, zie niks ervoor drijven. Het witte verschijnt pas nadat de vogel ietwat boller wordt. Het kan gezichtsbedrog zijn uiteraard wegens de slechte kwaliteit foto's, maar ik zie de witte vlek ook terug bij vogel die erbij zwom. Ook viel mij het witte aan de achterkant op door de verrekijker.
Ik vrees echter dat we hierover niet iets met zekerheid kunnen vaststellen.

Bedankt allebei voor de reacties!

FcgIvar

Als allerlaatste poging heb ik zojuist een foto toegevoegd bij de waarneming van beide exemplaren, hopelijk helpt dat een beetje  :blink:

Henri van Dodeweerd

Ik zou het bij deze kwaliteit foto's het op een duiker spec. houden.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

FcgIvar

Ik vind dat begrijpelijk. Zojuist naar alle zekerheid wel een gezien, wellicht verschijnt dat hier nog  :blink: 

Bedankt allemaal voor de feedback.