FeSO4 kristallen

Gestart door rietvanoosten, augustus 14, 2023, 15:29:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

rietvanoosten

Even delen  :blink: Het is gelukt met het recept uit de Coolia.
Ze verdienen de schoonheidsprijs nog niet qua kleur/helderheid, maar binnenkort een nieuwe poging.
Ik ga er maar vanuit dat de kleur de werkzaamheid niet beïnvloedt.
met vriendelijke groet, Riet

William de Jong

Wat leuk Riet, ben benieuwd naar je resultaten.

Ik heb zelf ook een keer ijzersulfaatkristallen proberen te maken. Na een vrij lange periode van in de la liggen heb ik die een paar keer gebruikt en dat gaf helaas weinig tot geen verkleuring. Misschien al te oud geworden, of ik had mogelijk precies een Russula te pakken die geen verkleuring hoort te geven..  :rolleyes:   

Groeten, William de Jong

wimperzwam

Riet, even een klein stukje chemie. De kristallen zijn mooi groen als je zuiver FeSO4.7H2O hebt. In dit kristal zitten ijzer 2+ ionen omringd door zes watermoleculen, deze zijn verantwoordelijk voor de groene kleur. Kristallen die te lang droog liggen verliezen het zwak gebonden (kristalwater-)water, worden wit en vallen uiteen. Overigens dit witte poeder werkt net zo goed. Bij het uitkristalliseren oxideren de in het water zittende Fe2+ ionen door de zuurstof uit de lucht vrij gemakkelijk tot Fe3+ ionen en deze hebben een bruine kleur. Dit veroorzaakt de bruine tinten in jouw kristallen. Er zit genoeg groen in om goed te werken. Mooiere groene kristallen zijn te maken door aan de oplossing voor het kristalliseren een paar druppels geconcentreerd zwavelzuur toe te voegen. In zuur milieu oxideren de Fe2+ minder gemakkelijk. Wel oppassen met het werken met geconcentreerd H2SO4!!, dit spul is erg agressief. Kristallen dit goed luchtdicht bewaard worden, kunnen jaren lang mooi groen blijven.

Mvgr.,
Henk Huijser.

tstrik

De myko-shop verkoopt flesjes eisenbeize "Eisensulfat FeSO4 x 7H2O", dit geeft ook de verkleuring op russula's.
Het is makkelijk mee te nemen en te bewaren, en het voordeel is dat het niet uiteen valt.
Mvgr.,
Theo Strik

rietvanoosten

Dank je wel voor jouw info Henk! Fijn om te weten dat deze al goed genoeg zijn!
Zwavelzuur is voor een particulier niet meer te koop lees ik.
Zelfs de 65 % zwavelzuur bij myko-service mag niet meer verkocht worden ....
(Geen idee hoe ik in de toekomst dan sulfo-vanilline voor russula-onderzoek moet maken.)

Dank je wel voor jullie reacties William en Theo!

Quincy H.

Ik heb ook ijzersulfaatkristallen gemaakt, met toevoeging van geconcentreerd zwavelzuur.

Binnen Nederland mag geconcentreerd zwavelzuur nog verkocht worden als winkels dit zouden willen, maar er is wel een zogenaamde eindgebruikersverklaring nodig. Mocht je nog zwavelzuur nodig hebben dan kan je bij mij of binnenkort bij mijn Mycologische webshop aankloppen (www.fungaria.nl; nog onder constructie) :)

rietvanoosten

Prachtig jouw exemplaren Quincy!
Heb inmiddels geconcentreerd zwavelzuur, maar alleen nog geen moed gevonden om nieuwe kristallen te maken  :blink:
Heel blij dat ik binnenkort bij jou de chemicaliën kan aanschaffen!