Hoofdmenu

gewone agrimonie

Gestart door Joop Kroon, augustus 01, 2023, 17:08:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Joop Kroon

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Ik kom uit bij gewone agrimonie en niet bij welriekende agrimonie o.a. omdat de vrucht in hokjes is verdeeld en daarom ribbels zichtbaar zijn, maar ik lees ook dat bij gewone agrimonie de onderste stekels van de vrucht recht af zouden moeten staan en dat zie ik niet. Of zie ik dat niet goed?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/282645299/.
50 Gewone agrimonie - Agrimonia eupatoria bloeiend, veldwaarneming
datum: 2023-08-01
locatie: Linschoten - Linschoterbos (Landgoed Linschoten) (UT)

foto's:





Odette Maas

Bij mijn waarnemingen op blz 5 staat een goedgekeurde Welriekende agrimonie.
Het is ook erg lastig het verschil te zien.
Maak een screenshot van de foto van de zaden en ook die van jou. Ik maak dan via een app een collage van zodat de twee foto's naast elkaar komen te staan. Ga dan goed naar de verschillen kijken.
Kijk naar nog meer goedgekeurde planten van zowel de gewone als de welriekende.
Zo krijg je langzaam maar zeker een 'Timmermans oog'.
De Gewone heeft ook veel meer haren.


Joop Kroon

Dank je wel Odette! Ik heb dat inderdaad gedaan. Ik houd het voor mijn waarneming op gewone agrimonie:
- ribbels op de vrucht (duiden op hokjes). Die ribbels lijken wat minder geprononceerd dan bij sommige andere die ik zie, maar ze zijn er toch wel zonder meer, als je het vergelijkt met de welriekende.
- korte en lange haren op de stengel als ik het goed zie (bij de welriekende alleen lange haren)
- de onderste stekels van de vrucht steken recht af (maar bij de welriekende zie ik dat (soms) ook? Is me niet helemaal duidelijk.
- de plant is in de verschillende delen duidelijke kleiner dan ik bij een aantal welriekende zie.

Maar ik ben natuurlijk benieuwd of mijn mening ook de mening van de professional is...

Nathalie De Somer

Hallo Joop, je hebt inderdaad Gewone agrimonie gezien, met de zijdelingse foto van de goed ontwikkelde vruchten (https://waarneming.nl/photos/73657083/) heb je dat mooi aangetoond: de stekels zijn niet rugwaarts gekromd, ze zijn afstaand tot voorwaarts gericht. Er zijn nog veel andere verschillen tussen de beide soorten, maar die zijn in combinatie (en oefening) te gebruiken: de bladvorm en kleur, de mate van vertakking, de bekliering van de stengels, de grootte van de bloem en de ingedeukte kroontopjes, etc. Probeer daarom steeds ook de bladeren en de rest van de plant in beeld te brengen, zodat we die informatie kunnen gebruiken om je determinatie te bevestigen.
Je waarneming zet ik op  :right: .

Vriendelijke groet, Nathalie

Joop Kroon

Dag Nathalie,
Dank je wel! En ik neem de tips graag mee.
Vriendelijke groet,
Joop