via foto invoeren geeft verkeerde locatie

Gestart door Hinko, juli 31, 2023, 21:40:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Ik heb in ObsMapp 9.3 een waarneming via een foto ingevoerd. Helaas is deze terecht gekomen op de locatie van invoer en niet waar de foto genomen is. Ik kreeg geen waarschuwing oid. Als ik de foto via de website invoer krijg ik wel de waarschuwing dat locatie lijkt te ontbreken. Als ik naar de eigenschappen van de foto kijk via Google foto's dan is de locatie wel corect.

ObsMapp neemt wel het tijdstip over maar niet de locatie. En ik krijg geen waarschuwing voor mogelijk onjuiste locatie. Eigenlijk gaan er dus 2 dingen niet goed.
mvgr, Hinko

Jan Mudde

Hallo Hinko,

Ligt niet aan ObsMapp en of website maar aan de exifgegevens die al dan niet bij de foto opgeslagen zijn en dat is weer afhankleijk van met welk device de foto's genomen zijn. Oplossing ligt in de instellingen van de devices en de policy van Google daar is vanuit Obsmapp/ ObsIdentify/websites niets aan te doen.

das het lekenantwoord, een IT techneut zal dat veel netter kunnen omschrijven en uitleggen vermoed ik doch je weet nu alvast dat de oplossing niet vanuit Observation International zal gaan kunnen komen.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

marcel234

#2
Citaat van: Hinko op juli 31, 2023, 21:40:12 PMIk kreeg geen waarschuwing oid.
Als Obsmapp vraagt 'Wilt u de locatie en tijd van de foto overnemen?' em je beantwoord die vraag met Ja en het lukt Obsmapp niet om die locatie uit de foto te halen dan zou ik ook een melding verwacht.. Dat dat niet gebeurt is al jaren zo, maar onhandig is dat wel.
Ik meen me te herinneren dat er vroeger wel een waarschuwing voor werd gegeven...

Hinko

Het probleem is dat er nu waarnemingen met goede foto's maar onjuiste locaties worden goedgekeurd. Zo komt er onjuiste data in de NDFF en dat kunnen we echt niet hebben! Zeldzame soorten worden nu kunstmatig minder zeldzaam gemaakt. Volgens mij is het niet de bedoeling van Observation international om de stikstof ontkenners te sponseren. Maar dat is nu wel wat er gebeurd.

wie of wat de oorzaak is boeit me niet zo, als het maar opgelost wordt. Dan maar geen upload uit ObsMapp foto invoer naar de NDFF.
mvgr, Hinko

marcel234

#4
Citaat van: Hinko op juli 31, 2023, 22:41:20 PMDan maar geen upload uit ObsMapp foto invoer naar de NDFF.
Je hele validatie systeem mag dan ook geen Obsmapp fotos gebruiken als referentie.

Google Photos:
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,495394.0.html#quickreply_anchor

marcel234

Citaat van: Hinko op juli 31, 2023, 22:41:20 PMHet probleem is dat er nu waarnemingen met goede foto's maar onjuiste locaties worden goedgekeurd.
Als een waarnemer de plek niet precies weet en daarom de waarneming op onzeker zet zetten admins de waarneming ook op zeker. Dit is issue is zeker ouder dan een paar jaar.

Alex Kwak

Citaat van: Hinko op juli 31, 2023, 21:40:12 PMIk heb in ObsMapp 9.3 een waarneming via een foto ingevoerd. Helaas is deze terecht gekomen op de locatie van invoer en niet waar de foto genomen is. Ik kreeg geen waarschuwing oid. Als ik de foto via de website invoer krijg ik wel de waarschuwing dat locatie lijkt te ontbreken. Als ik naar de eigenschappen van de foto kijk via Google foto's dan is de locatie wel corect.

ObsMapp neemt wel het tijdstip over maar niet de locatie. En ik krijg geen waarschuwing voor mogelijk onjuiste locatie. Eigenlijk gaan er dus 2 dingen niet goed.

Ik kan me twee dingen voorstellen:
1) Je hebt ooit bij de vraag of de gegevens overgenomen moeten worden 'Nee' geantwoord en die keuze laten onthouden.
2) ObsMapp kan de locatie in de foto niet vinden, terwijl die er wel in zit. In dat geval zou ik graag de foto gemaild willen hebben naar info@waarneming.nl

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Andre321

Ik heb nooit begrepen waarom dat hier opgelost moet worden. Als NDFF die gegevens niet wil kunnen ze toch zelf weggooien of niet laden?

Dan maar geen upload uit ObsMapp foto invoer naar de NDFF.