Grauwe gors?

Gestart door Gijs21, juli 29, 2023, 17:29:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gijs21

Waargenomen bij Les Sables d'Olonne, Vendee, Frankrijk op 27-7. De enige foto die ik van deze vogel kon maken. Het was achter het strand op een vrij ruig duinterrein. Obsidentify geeft geen duidelijkheid maar zou dit een grauwe gors kunnen zijn?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/282116776/.
1 Grauwe Gors - Emberiza calandra
datum: 2023-07-27

foto's:

Jan Mudde

Hallo Gijs,

En waar kom je zelf met een goede vogelgids op uit? Meer dan genoeg kenmerken zichtbaar dus moet niet zo moeilijk zijn met wat lees en bladerwerk.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Gijs21

Citaat van: Jan Mudde op juli 29, 2023, 17:32:11 PMHallo Gijs,

En waar kom je zelf met een goede vogelgids op uit? Meer dan genoeg kenmerken zichtbaar dus moet niet zo moeilijk zijn met wat lees en bladerwerk.

Grtz, Jan

Grauwe gors denk ik zelf. Obsidentify geeft dit niet als optie overigens. Een vogelgids heb ik hier niet bij de hand

mgieskens

Gorzen hebben stevige zaad-krakende snavels.
Ik zou het in een andere richting zoeken... en het zit in een boom  ;)
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Jan Mudde

Citaat van: Gijs21 op juli 29, 2023, 17:37:39 PM

Grtz, Jan

Grauwe gors denk ik zelf. Obsidentify geeft dit niet als optie overigens. Een vogelgids heb ik hier niet bij de hand

Ik zou niet verder meer denken. Obsidentify is per definitie niet geschikt om iets mee te determineren, is alleen een veredelde pixelteller die niet determineert maar plaatjes vergelijkt. Zou je de foto beter uitsnijden dan krijg je zelfs van ObsIdentify/NIA wel degelijk een Grauwe gors als suggestie.......

Voor iets van € 15,- heb je de ANWB-Vogelgids/Collins Birdguide op je telefoon staan, wel in het Engels, vogelnamen zijn wel in het Nederlands te kiezen. Wellicht het overwegen waard?

Grtz, Jan
Jan Mudde

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Jan Mudde

Citaat van: mgieskens op juli 29, 2023, 17:59:57 PMGorzen hebben stevige zaad-krakende snavels.
Ik zou het in een andere richting zoeken... en het zit in een boom  ;)

Zo fragiel is dat snaveltje volgens mij nou ook weer niet.....

Grtz, Jan
Jan Mudde

Gijs21

Citaat van: Jan Mudde op juli 29, 2023, 18:01:21 PM
Citaat van: Gijs21 op juli 29, 2023, 17:37:39 PM

Grtz, Jan

Ik zou niet verder meer denken. Obsidentify is per definitie niet geschikt om iets mee te determineren, is alleen een veredelde pixelteller die niet determineert maar plaatjes vergelijkt. Zou je de foto beter uitsnijden dan krijg je zelfs van ObsIdentify/NIA wel degelijk een Grauwe gors als suggestie.......

Voor iets van € 15,- heb je de ANWB-Vogelgids/Collins Birdguide op je telefoon staan, wel in het Engels, vogelnamen zijn wel in het Nederlands te kiezen. Wellicht het overwegen waard?

Grtz, Jan

Bedankt Jan. Ja die vogelgids heb ik thuis liggen. Goede tip om hem ook digitaal aan te schaffen, dat ga ik wel doen.

Jan Mudde

Goed plan Gijs, ik heb de papieren vorm al jaren niet meer standaard bij. het heeft zijn beperkingen dat zeker want "ff bladeren" is er niet meer bij met zo'n digitale gids maar het scheelt wel een kilo aan bepakking ;-)

Eerlijkheid gebiedt me dan wel te zeggen dat ik na 40 jaar het vogelen steeds meer aan de wilgen heb gehangen en ik nu ipv een kilo verrekijker en twee kilo gidsen tegenwoordig een hele tas met een kilo of 5 aan "veldwerk-meuk" voor de korstmossen meesleep  :rolleye:  ;D  :rolleyes: voordeel van lichenen bestuderen is dat je gemiddeld op een 'strooptocht" niet meer dan 5 km loopt omdat op elke vierkante decimeter leuke dingen staan  ;D  ;D  ;D  ;D

Grtz, Jan
Jan Mudde

frankneijts

Prima Grauwe Gors hoor: de snavelvorm is typisch die van een gors en op de tertials ontbreekt het zgn. 'emberiza-patroon' d.w.z. je ziet alleen n flauw 'golfje'. Dit is typisch voor Grauwe Gors die als enige in aanmerking komende gors geen of slechts n onduidelijk 'emberiza-patroon' heeft...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gijs21

Bedankt voor de leerzame feedback Frank