een kruising van zeggesoorten ?

Gestart door Sterckx, juli 28, 2023, 11:52:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Sterckx

https://waarnemingen.be/observation/282101246/

https://waarnemingen.be/observation/282124784/


2 waarnemingen van ons , dezelfde plant , zie foto's en beschrijving (locatie moet ik nog exact hetzelfde zetten)(we hebben elk onze eigen foto's erop gezet)

We denken dat het een kruising is maar weten niet zeker welke ?
Ik heb blonde zegge ingegeven maar ik zie geen duidelijke snavel en 2 snaveltanden, welde duidelijke nerven die uitsteken
Luc heeft geelgroene x blonde ingegeven

Heeft iemand een idee ?

of zou het een kruising van blauwe zegge en geelgroene zegge kunnen zijn, beider planten komen daar voor

RutgerB

Ik denk dat het een (misschien wat afwijkende) Blauwe zegge is.

Hinko

waren de urntjes gevuld? Daar moet je als eerste naar kijken als je bij een Carex aan een hybride denkt. NB bij jong materiaal lijken de urntjes soms niet gevuld.
mvgr, Hinko

Sterckx

er zaten geen zaadjes in de urntjes, daarom dachten we aan een hybride


en voor een blauwe zeggen : de bladeren leken er helemaal niet op.

Sterckx

Citaat van: RutgerB op juli 29, 2023, 10:10:41 AMIk denk dat het een (misschien wat afwijkende) Blauwe zegge is.


de bladeren leken helemaal niet op die van blauwe zegge ; de vrouwelijke aren en de urntjes voor mij wel, maar de urntjes hadden wel duidelijke uittredende nerven (of hoe ik dat dien te noemen ...)

Sterckx

Citaat van: Hinko op juli 29, 2023, 23:05:07 PMwaren de urntjes gevuld? Daar moet je als eerste naar kijken als je bij een Carex aan een hybride denkt. NB bij jong materiaal lijken de urntjes soms niet gevuld.

de meeste urntjes kon ik platduwen ; extra foto's van de urntjes op mijn waarneming

Sterckx

Citaat van: Sterckx op juli 30, 2023, 10:43:27 AM
Citaat van: RutgerB op juli 29, 2023, 10:10:41 AMIk denk dat het een (misschien wat afwijkende) Blauwe zegge is.


de bladeren leken helemaal niet op die van blauwe zegge ; de vrouwelijke aren en de urntjes voor mij wel, maar de urntjes hadden wel duidelijke uittredende nerven (of hoe ik dat dien te noemen ...)


zeker de kleur van de bladeren was helemaal niet blauwachtig ; spijtig geen goede habitus foto's genomen

RutgerB

Bloeiwijze, schedevormig schutblad, vorm urntje, kleur kafjes, gesteelde bloeiwijzen horen volgens mij bij Blauwe zegge. Zie ook http://www.blumeninschwaben.de/Einkeimblaettrige/Sauergraeser/schnabel_kurz.htm#Hirse-%20Segge .

Je kunt geen vruchtje uit het urntje peuteren?  Het urntje oogt mij wel 'gevuld'.

Er zou een kruising bestaan tussen Blauwe en Zeegroene zegge. Aan andere kruisingen hoef je in ieder geval niet te denken.

Sterckx

#8
hier heb ik een urntje opengeprutst. ik heb er zo twee gevonden, de andere kon ik samendrukken zoals op de twee volgende foto's. Ik weet niet wat dat betekent ; zijn deze niet fertiel of is het vruchtje,zaadje nog niet gevormd ?
wat u aanhaalt van beschrijving klopt idd zo bij deze maar de habitus blijft mij een zorg voor puur blauwe zegge. Ziet er toch anders uit als plant.
Mss is carex albertii idd een optie, zeegroene zegge daar wel niet gevonden, maar ik heb gelezen dat de hybride het eventueel langer kan volhouden dan de oudersoorten.
Bij de foto's van albertii op verspreidingsatlas lijkt de snavel ook weer langer dan deze.
het zal mss onopgelost blijven of voor de volgende die daar eens gaat kijken

kunt u deze kruising actief maken in waarnemingen dan zal ik de naam daarin in veranderen ev. met een vraagteken ?

RutgerB

Ja, ik kan die kruising beschikbaar maken. Graag stuur je het materiaal (gedroogd) naar Meise.  Plantentuin Meise tav Filip Verloove,  Nieuwelaan 38, 1860 Meise