Hoofdmenu

Bever algemeen?

Gestart door Lasse de Vries, juni 08, 2008, 09:17:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Lasse de Vries

IK zag op waarneming dat de Bever nu weer vrij algemeen is!?
Het was toch een zeldzame soort?

Lasse de Vries
Ps. Ik heb ze weleens in Zweden gezien, daar zijn ze wat algemener, maar hier?

BartNoort

Bevers zijn in Nederland uitgezet, en zijn op die plaatsen en in de omgeving van die plaatsen algemeen. omdat ze ook nog eens makkelijk te vinden zijn stonden er elke dag wel waarnemingen op waarneming.nl.
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

wimtegels

Ook een deelpopulatie opgebouwd uit afstammelingen van het herintroductieproject in de Duitse Eifel doet het verschrikkelijk goed aan de Roer.

Nagenoeg het hele Roerdal zit vol met bevers. De verwachting is dat ze binnekort de zijbeken optrekken en vermoedelijk dammen gaan bouwen.

Beversporen, en met name de vraatsporen zie je overal. Dus veel waarnemingen. Als je alleen de zichtwaarnemingen pakt dan valt het aantal waarnemingen erg tegen.

Misschien werd hij nog niet als algemeen beschouwd als hij niet zoveel sporen naliet. Maar ik geloof dat de status algemeen best weer op de bever geplakt mag worden. Hij is zeker niet meer zeldzaam.

Links en rechts beginnen er al problemen te komen. Bevers die zich vestigen in waterkeringen en dergelijke.

Ben heel benieuwd hoeveel van hem getolereerd wordt als iedereen de bever weer heel gewoon vind.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Ze zitten nog niet in Amsterdam, dus inderdaad, zo algemeen zijn ze ook weer niet. Het lijkt me inderdaad beter om geen indeling te maken in "algemeen", "Zeldzaam" etc., maar een volgorde afhankelijk van het aantal waarnemingen hier op deze site.

Dus als van de 1000 waarnemingen van zoogdieren er van een bepaalde soort, bijvoorbeeld Bevers. minder dan 10 zijn, dat deze soort dan "Zeldzaam" genoemd wordt.  Minder dan 0,1% is "zeer zeldzaam" en minder dan 0,01% wordt dan bijvoorbeeld als "vrijwel uitgestorven / dwaalgasten" genoemd.  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jeroen Nagtegaal

Dan krijg je dus ook dat huismuizen zeldzaam zijn, omdat ze gewoon veel minder worden ingevoerd dan bevers en dassen.
Volgens mij is amsterdan nou niet het meest geweldige biotoop voor een Bever, en als je kijkt naar de aantallen stijging in de afgelopen 5 jaar is ie mischien wel verdrievoudigd als het al niet meer is. Hier in Limburg is bijna elke beek wel bezet met een bever.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

logico

CiteerZe zitten nog niet in Amsterdam, dus inderdaad, zo algemeen zijn ze ook weer niet.
Dus als je geen drentse heideschapen hebt in Amsterdam, dan zijn ze ook niet zo algemeen?
Met vriendelijke groet,
Patrick

mlahaye

De 'algemeenheid' van de zoogdier-soorten wordt met enige regelmaat besproken in een 'onderonsje' van de zoogdier-admins. Het is dus een subjectief gegeven welke soorten als algemeen, vrij algemeen, zeldzaam en zeer zeldzaam worden aangeduid. Criteria die van belang zijn, zijn:
* hoe vaak een soort wordt gezien,
* hoe groot de kans is om een soort te zien,
* hoeveel exemplaren in NL rondlopen,
* of de soort toe- of afneemt.
* etc.

Het is vreselijk moeilijk om harde criteria voor deze lijst op te stellen, omdat je dan inderdaad soorten als zeer zeldzaam gaat benoemen die dat gevoelsmatig niet zijn (of andersom). We kiezen er dan ook bewust voor om het de criteria subjectief te houden en zo nu en dan aan te passen (al naar gelang van de heersende mode).

Het criterium is overigens volstrekt 'nutteloos': je kan er geen enkele waarde aan hechten, het heeft geen juridische status of wat dan ook. Het is alleen leuk voor de waarnemers als je waarneming in rood op het begin-scherm verschijnt.

Vriendelijke groet,
Maurice La Haye
admin  

J&L

Citeer
Ben heel benieuwd hoeveel van hem getolereerd wordt als iedereen de bever weer heel gewoon vind.
Hoi,

Ik heb ook al eens bij het zien van knaagsporen gedacht jemig man hoe lang gaat men dit goed vinden.
Daar kun je toch geen bomen tegen op planten?

wimtegels

Citeer
Citeer
Ben heel benieuwd hoeveel van hem getolereerd wordt als iedereen de bever weer heel gewoon vind.
Hoi,

Ik heb ook al eens bij het zien van knaagsporen gedacht jemig man hoe lang gaat men dit goed vinden.
Daar kun je toch geen bomen tegen op planten?
Vaak wordt juist het gedeeltelijk open houden van de oevers als taak van de bever gezien.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

LakeSide

Bij ons in de Biesbosch doen ze het ook heel erg goed. Je komt ze tegenwoordig overal tegen daar.

Als ook hier, op de noorderklipweg, bij de vogelkijkhut:


Freek Verkerk

#10
CiteerDan krijg je dus ook dat huismuizen zeldzaam zijn, omdat ze gewoon veel minder worden ingevoerd dan bevers en dassen.
Volgens mij is Amsterdan nou niet het meest geweldige biotoop voor een Bever, en als je kijkt naar de aantallen stijging in de afgelopen 5 jaar is ie mischien wel verdrievoudigd als het al niet meer is. Hier in Limburg is bijna elke beek wel bezet met een bever.
Voor jullie begrip; Amsterdam is gebouwd in een soort moeras. In de directe omgeving liggen een aantal riviertjes, zoals uiteraard de Amstel, het IJ, de schinkel en even verderop de Diem, Gaasp, Gein, Vecht, Spaarne en Zaan. Ook allerlei grachten, afwateringssloten zoals de Haarlemmerringvaart. En ook het Amsterdamse bos, de nieuwe Meer, Sloterplas, het IJmeer, Flevopark, Diemerbos, Gaasperplas en het Naardermeer zijn interessante gebieden voor Bevers.

Amsterdam wil de oevers natuurvriendelijker maken en je ziet daar ook veel kleine boompjes. Ik denk dat een Bever hoort in de Amsterdamse grachten. Naast de (bruine, zwarte en bisam)ratten, futen, zwanen, eenden, meerkoeten, ganzen, meeuwen etc. Het is onzin dat er in een stad geen natuur is. Volgens de bestemmingsplannen is het geen natuurgebied, maar het is vaak een heel gevarieerd gebied, met meer variatie dan een maisveld. Ook besteden de steden veel geld aan natuur, per km2 mogelijk meer dan een Drentse gemeente.  

Maar echt algemeen is een Bever hier dus nog niet. Een kwestie van tijd lijkt me. Ik verwacht dat via de Randmeren, het Naardermeer, de Vecht en het Amsterdam Rijnkanaal uiteindelijk ook bevers Amsterdam zullen veroveren en naast de rondvaartboten door de grachten zullen zwemmen. B)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

#11
Citeer
Maar echt algemeen is een Bever hier dus nog niet. Een kwestie van tijd lijkt me. Ik verwacht dat via de Randmeren, het Naardermeer, de Vecht en het Amsterdam Rijnkanaal uiteindelijk ook bevers Amsterdam zullen veroveren en naast de rondvaartboten door de grachten zullen zwemmen. B)

Ik denk dat je gelijk hebt. In Polen heb ik al heel wat bevers gezien in de dorpen.

En de tweede beverburcht in het Roerdal zat aan een nevenstroompje in het stadspark. De mensen zagen de bever gewoon overdag met zijn jongen zwemmen door de vijvers.

Bevers hebben met mensen gemeen dat er heel schuwe en iets brutalere zijn. De brutalere zullen de mensenlijke omgeving bezetten. Net zoals het met bijvoorbeeld de reiger en de ijsvogel is gegaan.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels