Waarom zijn zilvervisjes insecten?

Gestart door Nightspy, juli 18, 2023, 22:35:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nightspy

Nog niet zo lang geleden kende de klasse van de Insecten twee onderklassen, nl. de ongevleugelde insecten en de gevleugelde insecten. Zilvervisjes werden ingedeeld in de onderklasse ongevleugelde insecten. Op enig moment is deze indeling verlaten en worden alleen de gevleugelde insecten nog als Insecten beschouwd. Toen is de orde van de Zilvervisjes ook ondergebracht in wat nu de klasse van de Insecten is. Hoewel ze geen vleugels hebben en die gedurende de hele evolutie ook nooit hebben gehad.

Er zijn wel meer insectensoorten zonder of met gereduceerde vleugels, maar ik heb begrepen dat dit evolutionaire aanpassingen zijn. Ik heb op internet echter niet kunnen vinden waarom de Zilvervisjes bij de Insecten worden ingedeeld. Misschien weet iemand op dit forum het antwoord op deze vraag.
Hans Hartvelt
Doorwerth

TiesK

Ik geloof dat dat te maken heeft met dat Zygentoma en Archeognatha externe monddelen hebben terwijl Protura, Collembola en Diplura inwendige monddelen hebben. Ik ben niet zeker of er nog andere redenen zijn, maar zo heb ik het geleerd.
Vriendelijke groeten,

Ties Kemme

Nightspy

Ties, heel erg bedankt voor deze bijdrage. Deze verklaring kende ik nog niet. Ik ben benieuwd of er nog andere forummers zijn die hier hun licht op kunnen laten schijnen.
Hans Hartvelt
Doorwerth