Onbekend mini insectje

Gestart door vanerkelens, juni 12, 2007, 18:43:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanerkelens

Ik heb een insectje gefotografeerd en mij het laplazerus gezocht, maar ik kan het nergens vinden.
Wie helpt mij.
Het lijkt familie van het stofluisje (orde psocopte), maar misschien ook niet.

Een foto is bijgevoegd

frankmeer

Hoi,
Je kan je vraag beter stellen in het onderdeel Insecten.
Frank van der Meer

vanerkelens

Ja, ik ben nieuw en nog even de weg een beetje aan het zoeken op deze site.
Vond het al geweldig dat ik hem geplaatst kreeg, maar ik zal even kijken of ik hem daar ook geplaatst kan krijgen bij de insekten, maar daar heb je een aantal onderdelen in en hij past eigenlijk nergens in........dus ik kijk wel effe.

Groet J.A.

han.endt

Ik verplaats het onderwerp even naar het algemene gedeelte bij de insecten.

vanerkelens

Oeps........nou staat hij er per ongeluk twee keer in, want ik had het inmiddels zelf ook uitgevonden, hoe het moest.

Ik weet niet hoe ik er één moet verwijderen, dus ........dubbele kansen op een antwoord !

Groet J.A.

gardensafari

#5
Heb al diverse malen naar dit dingetje zitten kijken en wordt er gek van. Stofluis? Bladvlo zou misschien ook nog kunnen. Heeft een cicade-achtig bekje, maar daarmee klopt de rest niet..... Lijkt bovendien bijtende monddelen te hebben en geen steeksnuit en dat brengt mij dan weer bij de stofluizen.....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

vanerkelens

Het wordt bij mij ook haast een obsessie.......zou het niet een heel klein krekelachtig soortje kunnen zijn ?

Groet J.A.

Arp

Zijn er niet ook dergelijke korte, bolle springstaartjes (of aanverwant)?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gardensafari

#8
Het valt altijd weer mee met die pudding van jou  :D
Springstaartje zou best wel eens kunnen, want er lijkt aan de achterkant iets van een springvorkje zichtbaar. Of wil ik dat alleen maar?
Matty zou uitkomst kunnen brengen....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

vanerkelens

Gezien de scherptediepte, lijkt mij het stukje achteraan , niet te horen bij het beestje, maar bij de achtergrond.........

En tijdens het fotograferen was het beestje erg bewegelijk, maar echte sprongetjes leek hij niet te maken...

J.A.

Arp

#10
CiteerEn tijdens het fotograferen was het beestje erg bewegelijk, maar echte sprongetjes leek hij niet te maken...
Ik zie dergelijke diertjes (ook de langwerpigere) ook vaak als een wilde heen en weer rennen zonder ooit een sprong te maken, maar het feit dat ik ze in al mijn onwetendheid voorlopig in de map "springstaartjes" gepropt heb zegt wellicht ook meer over mijn kennisniveau dan wat anders  :gap:

Kon het niet laten om heel even te gluren tussen mijn links en vind dan op http://www.stevehopkin.co.uk/collembolagallery/ onder andere dit diertje dat qua lichaamsbouw wel wat in de buurt komt.

Maar op http://www.collembola.org/ heeft Frans Janssens bovenaan in zijn determinatiesleutel dan bijvoorbeeld weer deze fraaie vergelijking staan, waardoor ik - vooral vanwege de ogen - dan toch weer eerder voor psocoptera nimf zou gaan, want geen van de kleine bolle springstaartjes die verederop, onderaan op dezelfde pagina getoond worden hebben zulke bol uitpuilende ogen. Al mis ik dan bij het dier van J.A. weer wel de rudimentaire aanzet tot vleugels - nog jongere nimf misschien (??!)

Doet mij dan weer vermoeden dat ik wanneer ik mijn map "springstaartjes" ga sorteren (ooit, in de verre toekomst) wellicht die optie ook in m'n achterhoofd moet houden .... maar of het echt zinvol is ooit nog wat met mijn dappere pogingen (zie onderaan) te doen betwijfel ik toch zeer  :wacko:

(m.a.w. - whatever het moge zijn - prachtige foto J.A.!!)

Edit PS: Zoek qua Psocoptera misschien eens naar plaatjes van Trogiidae (geslachtsnamen o.a. Trogium, Lepinotus, Cerobasis, ...) ? Ik wist helemaal niet dat er vleugelloze Psocoptera bestonden - weer wat geleerd  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanerkelens

Even een vreemde optie:

Zou het geen larve type kunnen zijn van de Mierenleeuw (orde Myrmeleontidae)?
Aangezien hij gefotografeerd is in de buurt van rode mieren op een zanderige ondergrond bij een boom.

J.A.

gardensafari

CiteerEven een vreemde optie:

Zou het geen larve type kunnen zijn van de Mierenleeuw (orde Myrmeleontidae)?
Aangezien hij gefotografeerd is in de buurt van rode mieren op een zanderige ondergrond bij een boom.

J.A.
Ik denk het niet, want de larven van mierenleeuwen hebben zeer grote kaken en niet van die bolle ogen....

Ik neig nog steeds naar een stofluis.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Mark van Veen

Volgens mij een nimf van een stofluis, Psocoptera. Springstaart is het zeker niet , want de vleugelaanleg is op het borststuk duidelijk herkenbaar en springstaarten doen niet aan vleugels. Naarmate het dier ouder wordt, wordt ook de vleugelaanleg duidelijker, erg jonge larven hebben geen vleugelaanleg. Miereleeuwlarven graven zich in in de grond en lopen niet los rond.
groet,

Mark van Veen

Arp

CiteerSpringstaart is het zeker niet , want de vleugelaanleg is op het borststuk duidelijk herkenbaar
Ah, nou zie ik het ook - die twee "schilfertjes", dat zijn dus beginnende vleugeltjes - schattig hoor  ^_^  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanerkelens

Als het inderdaad een nimf is van een stofluis, weten we dan al van welke stofluis ?
Of tasten we nog in het donker ??

Ik heb mijn twijfels.....maar van die vleugeltje....hoe zou het beestje er dan uit zien met vleugels..

Heb trouwens nog even in mijn bestand gekeken of ik nog foto's had van een andere kant, maar helaas dit is de enige goede foto de andere waren allemaal onscherp.

J.A.

vanerkelens

Had even niet goed gelezen.........het is dus zeker een nimf van de Psocoptera !?

En bedankt alvast !

J.A.

Louis.Boumans

Nog meer redenen waarom het geen springstaartje kan zijn: dit hier is een echt insectje, en springstaarten, met alle respect, zijn dat niet.
Hier is een echt samengesteld oog, ipv losse ocellen, en uitwendige monddelen (tasters). En de aanleg van de vleugels die Mark al noemde.

dmsoes

Hoi,

dit is een exemplaar van Mesopsocus unipunctatus of M. immunis. Vermoedelijk de eerste, echter zou ik graag de vorm van de subgenitale plaat zien bij een determinatie op soort. Ze (inderdaad een dame) vermoedelijk al volwassen, micropteer.

Groeten,

Menno

Arp

Hoi Menno,

Harstikke leuk dat je even een aantal Psocoptera-topics bekeken hebt - top!  :duim:

Er zijn kennelijk niet zoveel mensen die er in thuis zijn, dus je hulp is meer dan welkom!

Heb je nog goede tips voor websites en/of literatuur ??

Naar aanleiding van dit topic: Hoe herken je dat het een meisje is?

En zijn er nog meer verwisselaars, of kan men ervan uitgaan dat deze ook één van de twee genoemde soorten is?

Off topic: Heb je misschien een goede tip om Ectopsocus petersi en E. briggsi uit elkaar te houden - anders blijf ik steken op speculeren n.a.v. internetfoto's??

Alvast bedankt!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

javanerkelens

Citeerdit is een exemplaar van Mesopsocus unipunctatus of M. immunis.

Tot mijn grote verbazing zag ik, dat mijn "beestje" een mooie naam heeft gekregen!!!
Waarvoor mijn hartelijke dank. :duim:
Hij had al een mooi plaatsje in mijn ere-galerij (van mooie exemplaren).....maar nu vereerd met een naam !!!!! (maak er Mesopsocus cf. unipunctatus/immunis van)

Bedankt . Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

dmsoes

Daar gaat iets niet goed:
You do not have permission to view the images in this category.

Ectopsocus en alle andere Europese Psocoptera (zover ik weet) determineer je met :
Lienhard, Charles (1998) Psocoptères euro-méditerranéens, Faune de France, vol. 83 Paris.
Waarschijnlijk niet meer nieuw te krijgen.
Er is ook een engelswerkje:
T. R New, 2005. Psocids. Psocoptera (Booklice and barklice). Handbooks for the Identification of British Insects .
Dit is naar mijn smaak niet echt een belangrijke aanvulling.

Die Ectopsocussen zijn na enige oefening onder de binoc wel goed te doen. Van een foto, daar begin ik maar niet aan. Heb ik te weinig routine voor.

Groeten,

Menno

Arp

#22
CiteerYou do not have permission to view the images in this category.
Hoi Menno,

Tja - stupide gedoe - ze hebben daar allerlei verschillende categorieën met verschillende permissies afhankelijk van ingelogd of niet enzo ... de deelnemers zelf zien meestal door de bomen het bos niet meer. Ik hang hem er hier even bij, vind Bruce wel goed.

CiteerDie Ectopsocussen zijn na enige oefening onder de binoc wel goed te doen. Van een foto, daar begin ik maar niet aan. Heb ik te weinig routine voor.
Okay, dank, blijven die fijn op "sp."

Bedankt ook voor je boektips - ik twijfelde een beetje over de Engelse uitgave (leest toch net iets vlotter dan Frans). Lienhard heeft overigens een keer een boekbespreking van die uitgave gepubliceerd met aanvullingen en errata (PDF).

Als ik een keer geld teveel heb haal dan toch liever FdF-83 maar (is hier nog gewoon te bestellen en wanneer die uitverkocht is komt'ie waarschijnlijk als gratis PDF beschikbaar).

Hoe kijk jij trouwens tegen de oude FdF (nr.42) aan?:
Badonnel, André (1943) Psocoptères, Faune de France, vol. 42. (PDF - 8Mb).
Is die nog goeddeels bruikbaar (ik had die indruk) of moet je er toch heel erg mee oppassen vanwege verouderde inzichten, of fouten, of wat dan ook??

Nou ja, hartelijk dank in elk geval voor je info!

Voor het geval je je verveelt - Weekend, heerlijk weer, dus wat moet je doen tenslotte  :gap:  ?? Hieronder de afgeschermde foto die ik boven gelinkt had en dan nog vergelijkbare dieren hier:
- Vrouwtje Mesopsocus sp. ??
- Mannetje Mesopsocus immunis? ??

Foto © Bruce Williams:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)