Hoofdmenu

Onduidelijk klokje

Gestart door rapunzel, juli 17, 2023, 14:27:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/277446549/.
1 Rapunzelklokje - Campanula rapunculus
datum: 2023-06-22
locatie: Purmerend - Overwhere (NH)

foto's:


None
Met vriendelijke groeten,
Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

Rien Ondersteijn

Is dat niet dat Klokje ,dat refereert aan jouw 'schuilnaam'Koos?
Groene groe[n]tjes.Rien.

rapunzel

Nee, die naam refereert aan echte rapunzels. Ik begrijp niet waarom de waarneming niet wordt gevalideerd.
Rapunzelklokje in het westen in de stad is echt niet zo gewoon.
Gr.
Koos
Koos Ballintijn

nielseimers

Koos, er staan meer dan 470.000 ongevalideerde fotowaarnemingen planten open. Elke dag neemt het aantal sterk toe, we kunnen het met geen mogelijkheid allemaal beoordelen, zelfs niet met 20 extra validatoren.

Rien Ondersteijn

Ik snap Niels volkomen[bovendien is dit geen makkelijke foto om te beoordelen !]. En deze site blijft maar steeds andere gesofisticeerde mogelijkheden bieden aan nieuwe waarnemers[en ik gun íédereen zijn hobby]...Zou er misschien niet een schifting moeten plaatsvinden ?
De 'Oude site' [maar dan wel graag met enkele vd nieuwe mogelijkheden extra] voor de reēle/fanatieke/kundige/maffe etc vogelaars/plantelaars/insectelaars etc en de 'Nieuwe' voor andere mensen? Maar misschien zijn er betere optie's .
@ Koos: Dit klokje kan best een ontsnapping zijn uit een [heem]tuin/park etc.
Wat er tegenwoordig niet allemaal wordt aangeplant !!
Groene groe[n]tjes.Rien.

rapunzel

#5
Ik zag vanmiddag tegen de blinde muur van een woonhuis een gele morgenster. Moet ik dan  aannemen dat die misschien wel uit een tuin of heemtuin komt ? Draven we niet door ? Moeten we van veel waargenomen planten  niet aan nemen dat we niet weten hoe die daar komen. Vooral als we plek niet goed kennen past ons bescheidenheid.
Koos
Koos Ballintijn

nielseimers

Hee Koos,

We maken voor het overgrote merendeel van de soorten al lang geen onderscheid meer tussen wild en niet-wild. Alleen bij zeldzame soorten blijven we dit doen, zeker als deze wettelijk beschermd zijn. Rapunzelklokje wordt vrij veel ingezaaid en verwildert gemakkelijk. Hij is hier zeker niet wild, ik zou hem zelf absoluut als verwilderd gelabeld hebben, maar ik doe er bij anderen al lang niet moeilijk meer over.

Maar deze discussie staat los van jouw vraag. We kunnen het gewoon niet aan. Ik geef zelf al twee jaar voorrang aan niet-ObsIdentify waarnemingen, dus gebruikers van iObs/ObsMapp/site zullen merken dat een groot deel nog wel gevalideerd wordt. Maar de rest komt in de winter. ObsIdentify steek ik geen tijd en energie meer in, dat is hopeloos en zinloos.