Downloaden GPS-data van waarneming.nl

Gestart door jessedegelder, juli 11, 2023, 15:06:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

jessedegelder

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum, maar natuurlijk ben ik al eerder als student biologie in aanraking gekomen met het mooie waarneming.nl.

Ik heb een vraag over het gebruik van data van waarneming.nl. Ik ben namelijk op dit moment bezig met een onderzoek waar ik heel goed bijvoorbeeld een aantal locaties van een plantensoort in Nederland zou willen weten. Daarbij merkte ik op dat bij veel waarnemingen een GPS-coördinaat staat met de locatie van de waarneming.

Tot op heden ben ik er niet in geslaagd om een dataset te vinden waar deze locaties overzichtelijk zijn gemaakt, dus hier mijn vraag.

Kan ik toegang krijgen tot zo'n GPS-dataset, laten we voor nu zeggen voor een Gewone vlier? Zo ja, waar kan ik die dataset vinden?

Alvast bedankt, ik kijk ernaar uit om aan de slag te gaan bet deze mooie databron.

Matthijs Molenaar

Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Jan Mudde

Hallo Jesse,

Wat Matthijs al zlaat zien. Dat is nog fijnmaziger te krijgen door te kiezen voor de optie 1 km grid. Daarnaast staat natuurlijk bij iedere niet onder embargo staande of vervaagde waarneming de coördinaat exact vermeld. Ik begrijp je vraag dus niet zo goed. Je houdt het ook wel erg vaag waar je de data exact voor wil gebruiken. Om welke plantensoorten gaat het? Dit soort uitvragen komt best vaak van mensen met niet geheel zuivere bedoelingen namelijk. Vooralsnog ga ik er van uit dat jij wel te goeder trouw handelt. Wellicht via info@waarneming.nl even contact opnemen met de database beheerders, mogelijk kunnen zij wat beter aan je specifieke vraag voldoen?

Succes met je studie en grtz,

Jan

Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

hiskodevries

Jesse, die data kun je niet krijgen via de site, behalve van je eigen data.
Via GBIF kun je data ophalen, maar die is op 10km2 afgekapt qua precisie.
In Nederland is natuurdata nog geen open data.
Tot die tijd kun je een data aanvraag indienen via info@waarneming.nl met de reden waarom je die data nodig hebt.
In geval van commercieel gebruik of handhaving flora en faunawet moet je in nederland bij de NDFF zijn
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0