eitje van groot avondrood??

Gestart door mmgmaas, juli 07, 2023, 10:58:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

mmgmaas

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/279397476/.
2 Groot avondrood - Deilephila elpenor ei, gezien
datum: 2023-07-07
locatie: Balkbrug - Den Oosterhuis (OV)

foto's:


ik vond 2 eitjes op wilgenroosje dat als voer voor andere rupsen was geplukt. Net op tijd gezien, maar wat is het eigenlijk?

Alvast dank,

Maud

Rayan Majoor

Zeker een pijlstaart en groot avondrood is dan de meest waarschijnlijke optie (die is het meest algemeen van de soorten die je op wilgenroosje aan kan treffen en zit nu in de piek van de vliegtijd). Echter de walstropijlstaart en de teunisbloempijlstaart leven ook o.a. van wilgenroosje en kunnen nog late (of, voor de walstropijlstaart 2e generatie, vroege) individuen van rondvliegen. Helemaal zeker kan je dus alleen zijn door verder op te kweken - wat je makkelijk kan doen, als je ze toch al met voer voor andere rupsen hebt verzameld ;D
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

mmgmaas

dank, ik ga ze zeker verder volgen. Het voer was voor teunisbloempijlstaarten die ik heb gekregen. Zowel de rupsen als het voer komen uit Zuidwolde, dus de tijd zal leren wat ik precies in huis heb gehaald.

mmgmaas

Je had helemaal gelijk, vannacht uitgekomen gr avondrood.

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl