Afvalvlieg?

Gestart door Henri van Dodeweerd, juli 04, 2023, 22:43:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/279165447/.
1 Bruine slakkendodende vlieg onbekend - Tetanocera spec.
datum: 2023-07-04

foto's:

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

RamonVerstraaten

Homoneura sp. denk ik, maar ik weet er verder weinig vanaf (behalve dat ze lastig te determineren zijn  :-\ )
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Henri van Dodeweerd

Het lijkt inderdaad sterk op een Homoneura. Op waarneming zie ik niet bij alle soorten een foto staan, maar tot nu toe zie ik alleen bij de H. notata de vlekken op de vleugels. Geen idee of dat typerend is voor deze soort. De naam doet het vermoeden. Maar dan is er ook nog de H. subnotata maar dan zonder foto's...

Ik maak er een onzekere H. notata van.

Dank voor je hulp, Ramon!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

jck

Deze vlieg komt vaker ter sprake op Diptera en dan worden ze als Homoneura notata groep gedetermineerd. Het schijnt een nogal ingewikkeld verhaal te zijn. Alleen de mannetjes kunnen op naam worden gebracht en dan alleen na de genitalien onder de microscoop te bestuderen.

James

Henri van Dodeweerd

Dank voor je aanvulling, James! de Homoneura notata groep is niet bekend op waarneming.nl. Ik laat hem maar even zo staan..
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

jeeweevz

Ik zou ook voor Homoneura notata gaan :-).
Maar er is inderdaad wat onduidelijkheid in de "notata-groep", dus onzeker Homoneura notata lijkt de beste optie.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

Henri van Dodeweerd

Dank Jan Willem. Ik laat hem zo op onzeker staan. Wie weet of er in de toekomst wat meer duidelijk wordt ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd