is dit een zilte waterranonkel?

Gestart door Bep van Pelt-Verkuil, juni 28, 2023, 16:26:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bep van Pelt-Verkuil


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/278335168/.
1 Zilte waterranonkel - Ranunculus baudotii bloeiend
datum: 2016-05-16
locatie: Meijendel - Helmduinen (ZH)

foto's:



ik heb geen idee wat onderscheidende kenmerken zijn...... heb deel van de foto met vruchtjes en bloemen uitvergroot. Helpt dat?

Wel een foto uit 2016 (loop wat achter)

Willemien Troelstra

Het aantal vruchtjes per hoofdje lijkt aan de lage kant (>40 schrijf ik uit mijn hoofd) maar is misschien toch voldoende, hij heeft wel teruggekromde vruchtstelen. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar het zou volgens mij wel kunnen.
groet, Willemien Troelstra

Gerard Lokker

belangrijk om Zilte waterranonkel van andere waterranonkels te onderscheiden zijn de volgende kenmerken:
Aantal vruchtjes, honingmerk (half maanvormig), overgangsbladeren (niet altijd aanwezig). Ondergedoken bladen stijf uitstaand (ook buiten het water). Honingmerk te vinden aan de basis van het kroonblad.
Meestal wordt Zilte verwisseld met Middelste.

Rien Ondersteijn

Citaat van: Willemien Troelstra op juli 01, 2023, 21:03:53 PMHet aantal vruchtjes per hoofdje lijkt aan de lage kant (>40 schrijf ik uit mijn hoofd) maar is misschien toch voldoende, hij heeft wel teruggekromde vruchtstelen. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar het zou volgens mij wel kunnen.
Willemien : bedoel je niet , dat de vruchtjes hier minder[<] dan 40 zijn?
Ook zouden de ondergedoken bladeren van Baudotii niet samen mogen vallen, hetgeen ik hier wél zie .
Groene groe[n]tjes.Rien.

Willemien Troelstra

Ja, ik bedoelde inderdaad dat het aantal vruchtjes me aan de kleine kant leek voor een Zilte waterranonkel.
groet, Willemien Troelstra

Bep van Pelt-Verkuil

Ik las ergens dat de kroonblaadjes van de middelste waterranonkel overlappen en ik zie dat die van de zilte juist wat uit alkaar staan. Dat zie ik op mijn foto ook.
Wat is nu het meest waarschijnlijk?
Groet Bep