Hoofdmenu

Grasbij?

Gestart door aport, juni 19, 2023, 01:05:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

aport

Beeldherkenning geeft 100%, maar weet niet in hoeverre dat bij bijen nu te vertrouwen is....
Het feit dat alles zo'n beetje automatisch wordt goedgekeurd maakt het voor mij toch wel enigszins onzeker. Weet niet of dat (bij bijen) wel terecht is.(?)
Dacht eigenlijk zelf (in het veld) met een (duin?)Zijdebij te maken te hebben, maar dat is volgens mij toch inderdaad niet het geval.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/277007243/.
1 Grasbij - Andrena flavipes imago, gezien
datum: 2023-06-17

foto's:

Met vriendelijke groet,
Arjan

JohanvantBosch

Hallo Arjan,
Even in 2 delen

Jouw bij
Jouw bij is inderdaad een grasbij. Soms zijn op foto's bepaalde detail- of vleugelkenmerken best handig, terwijl je ze in het veld misschien negeert. Op jouw foto zie je bv dat de 3e cubitaalcel duidelijk groter is dan de 2e. Andrena heeft dat terwijl bij Colletes deze 2 cellen ongeveer even groot zijn.

Beeldherkenning
Goed dat je daar kritisch naar kijkt en opmerkingen hierover zijn altijd welkom. Zie je of vermoed je foutjes... laat het weten.
De beeldherkenning werkt bij bijen zeker niet foutloos. Maar we hebben de indruk dat voor veel grotere, goed herkenbare, algemenere soorten een behoorlijk goed resultaat wordt gehaald, mits we een voldoende hoog zekerheidspercentage vragen. Meestal staat die op 98, 99 of 100%, afhankelijk van de ervaringen. Bij grasbij staat hij geloof ingesteld op 97% en ik heb de indruk dat dat zelfs bij de mannetjes goede resultaten geeft.
Maar ik checkte gisteren toevallig de Gewone sachembij. Daar kon ik toch nog wel wat automatisch goedgekeurde foutjes tussenuit plukken. Bv waarnemingen van honingbij, zwarte sachembij, Tachina ursina/lurida of Eristalis. Dit soort checks blijven nodig. Een klein aandeel foutjes vind ik wel acceptabel. Maar als het de spuigaten uitloopt,kan het nodig zijn om het zekerheidspercentage naar boven bij te stellen of de validatie met beeldherkenning uit te zetten.

aport

Hoi Johan,

Dank voor je reactie!
Dat van die derde cubitaalcel had ik inderdaad op de foto gezien. En i.i.g. een geruststelling dat er nog naar de automatisch goedgekeurde waarnemingen wordt gekeken. Ik zie bij ander soortgroepen (o.a. kevers) nog wel wat rare dingen voorbij komen, vandaar dat ik toch wel enige twijfel had/heb over de betrouwbaarheid.

Groet en nogmaals dank,
Arjan

JohanvantBosch

Citaat van: aport op juni 19, 2023, 21:34:53 PMHoi Johan,

Dank voor je reactie!
Dat van die derde cubitaalcel had ik inderdaad op de foto gezien. En i.i.g. een geruststelling dat er nog naar de automatisch goedgekeurde waarnemingen wordt gekeken. Ik zie bij ander soortgroepen (o.a. kevers) nog wel wat rare dingen voorbij komen, vandaar dat ik toch wel enige twijfel had/heb over de betrouwbaarheid.

Groet en nogmaals dank,
Arjan

Graag gedaan.
Begrijp me niet verkeerd.... ook bij de bij gebeuren soms rare dingen. Elke hulp om ze eruit te pikken is welkom.