Hoofdmenu

(geen) pitrus

Gestart door Menko Vlaardingerbroek, juni 14, 2023, 10:50:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

Menko Vlaardingerbroek

Ik dacht dat dit gewoon pitrus was, maar in de flora staat dat de stengel bij pitrus glad moet zijn en ik zie op de foto lengtestrepen. (Er staat ook dat je bij pitrus na het drogen 40-70 strepen ziet, maar deze plant is niet gedroogd.) Is het toch pitrus?

De soort-herkenning zegt witte veldbies (laag %), maar dat lijkt me niet: het is één spriet, zonder stengelbladeren.

Waarneming: https://waarneming.nl/observation/276280190/.
datum: 2023-06-14
locatie: Bilthoven - Noord-Houdringe (UT)

foto's:

-

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Plantoon

In elk geval een prachtige foto van de bloeiwijze.

Nathalie De Somer

De stengel is donkergroen en heeft lengteribben, dat zou kunnen wijzen op genetisch materiaal van Biezenknoppen. Met de lang gesteelde bloemen lijkt het de bloeiwijze van Pitrus. Het zou de kruising kunnen zijn. Onderzoek of je andere intermediaire kenmerken vindt, zie je de ribben over de gehele stengel, of enkel bovenaan en is de stengel onderaan glad, dan heb je zeker de hybride te pakken.
Kijk ook naar de exemplaren in de buurt welke oudersoorten aanwezig zijn.
Zo kom je wss een stap verder.

Vriendelijke groet, Nathalie

Menko Vlaardingerbroek

Dank! Ik ga nog een keer kijken. Het was een pol en ik heb maar één stengel bekeken.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Sipke Gonggrijp

Nu is pitrus variabeler dan men denkt.
Ik heb heel wat planten bekeken en opgekweekt bij twijfelgevallen. Planten waarbij de ribben iets prominenter zijn komt voor, zelf met wat onderbroken merg. Daarbij ben ik zeker dat het geen kruisingen hoeven te zijn.

Menko Vlaardingerbroek

CiteerNu is pitrus variabeler dan men denkt.
Dat maakt het natuurlijk weer moeilijker. Wat is een betrouwbaar kenmerk?

Staan op de volgende foto's biezenknoppen? Dit lijkt een meer uitgesproken gegroefde stengel.

foto's:

-

-

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Willemien Troelstra

Ik zie geen groeven, alleen rijen met huidmondjes.
groet, Willemien Troelstra

Sipke Gonggrijp

Ik zou dit pitrus noemen.  ;)