Hoofdmenu

Zwarte weekschild?

Gestart door blaauw7, juni 07, 2008, 15:11:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Een opvallende zwarte kever. Heeft wel wat weg van een weekschild. Maar dat is het vast niet. (grootte 6-7 mm).
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

2:
Groeten,
Dick Belgers

Th.Heijerman

Ik zou zeggen Drilus concolor (Drilidae), maar da afmetingen die jij geeft zijn te groot. Heb je hem nog? Zitten er meer?

Theodoor

blaauw7

Ik was al bang dat je dat ging vragen. Tijdens het fotograferen ontsnapt! Zit nu ergens in de huiskamer. Grootte geschat! misschien eerder 5 mm. Zat in een bos marjolein in de tuin.
Groeten,
Dick Belgers

Th.Heijerman

Waar er één zit, zitten er meer!!
Jouw bos marjolein?

Theodoor

blaauw7

Ja hier in de tuin! Kijk morgen wel even of er meer zitten.  
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

Nog een foto, zegt misschien nog meer.
Groeten,
Dick Belgers

Th.Heijerman

Volgens mij is het hem wel, alleen moettie zelfs kleiner zijn dan 5 mm. Je weet toch wel met welke lens je hebt gefotografeerd?

Is toch wel tamelijk zeldzaam beest!

Theodoor

Th.Heijerman

... en als er meer zitten nodig ik me zelf uit ...

blaauw7

je bent altijd welkom, dat weet je! Om de hoek!
Groeten,
Dick Belgers

Th.Heijerman

Overigens: marjolein is niet de waardplant. De larven eten slakken en de mannetjes bezoeken bloemen en de vrouwtjes zijn larvivorm en zijn zeeeer zeldzaam en die zou ik wel eens willen zien / vangen ...

Theodoor

blaauw7

Ik heb het al opgezocht Theodoor. Het mannetje gebruikte de marjolein vast als schuilplaats. Ik ga op zoek naar het dikke vrouwtje! Je weet hier maar nooit, dat heb ik onderhand wel geleerd.
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

Ik heb vandaag nog gezocht Theodoor, helaas niets meer gevonden. Ik heb de kinderen 5 euro belooft als ze het beest in huis vinden. wie weet? Ik zal de komende tijd extra allert zijn op kleine zwarte en dikke vleugelloze Drilussen.
Groeten,
Dick Belgers

Th.Heijerman

... en als je ze nu eens Euro 5,- beloofd als ze de soort buiten vinden?? Meer kansen ...